Iranian Agriculture News Agency

مثبت شدن تراز تجاری بخش کشاورزی کردستان در دوران تحریم

صادرات محصولاتی که ۲۷ درصد رشد داشته است

در این شرایط کشاورزی کردستان می‌تواند به بازار بزرگ کشورهای همسایه و آسیای میانه و حتی کشورهای اروپایی صادرات خوبی داشته باشد و کشور را در اقتصاد بدون نفت یاری کند.

مثبت شدن تراز تجاری بخش کشاورزی کردستان در دوران تحریم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، چندین سال به ‌دلیل جنگ و ناامنی‌های منطقه‌ای هیچ سرمایه‌گذاری چه داخل استان و چه خارج استان حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت کردستان نبودT این در حالی بود که همان زمان استان‌های امن کشور از تسهیلات کم‌بهره 3 درصدی و دلار دولتی استفاده می‌کردند و بخش صنعت خود را رونق می‌بخشیدند.

با همه اینها و در نبود صنعت، کشاورزی کردستان با احساس نیاز و ضرورت گسترده‎تر شد و مسیر رشد و توسعه را طی کرد، از طرفی در چند سال اخیر به ‌خاطر امنیتی که در استان ایجاد شده و حمایت از سرمایه‌گذاران، طرح‌های صنعتی با رشد خوبی در حال توسعه و به بهره‌برداری رسیدن است، در نتیجه برای توسعه تولید و صادرات محصولات کشاورزی در گام نخست نیازمند زیرساخت مناسب بودیم به عبارت دیگر برای جهش تولید به جهش صادرات نیاز  هستیم که متاسفانه تاکنون این هدف در نتیجه عدم هماهنگی ارگان های مرتبط با بخش صادرات رخ نداده است.

 مزایا و ظرفیت های کشاورزی در کردستان 

وسعت اراضی زراعی استان کردستان حدود یک میلیون و صد هزار هکتار است که سالیانه هفتصد هزار هکتار آن به کشت انواع محصولات اختصاص داده می شود و 15 درصد کل اراضی زیر کشت به کشت آبی اختصاص دارد. در استان تعداد 12 دشت مساعد و حاصلخیز به مساحت تقریبی 218 هزار و ششصد هکتار وجود دارد که عمدتا در قروه، بیجار، دهگلان، دیواندره، مریوان و کامیاران قرار گرفته اند، که این ظرفیت  بستر تولید بسیار زیادی را برای انواع مختلف محصولات زراعی فراهم کرده است.

تولید سالیانه بیش از 480 هزار تن گندم، 42 هزار تن جو، 250 هزار تن سیب زمینی، چغندر و مقادیر زیادی کلزا و صیفی جات که از کیفیت بسیار مناسبی هم برخوردار هستند، جایگاه ویژه استان را از نظر تولید محصولات زراعی بهتر نمایان می کند.

تامین امکانات لازم، آبی نمودن اراضی زراعی دیم و استفاده از فناوری های جدید باعث می شود تولید تا چند برابر فعلی افزایش یابد. صنایع وابسته جهت تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی از دیگر اقداماتی است که می تواند سهم کردستان را از لحاظ شاخص های اقتصادی به نحو چشمگیری افزایش دهد.

در ادامه شهریار حنیفی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار کرد: بخش کشاورزی و صنایع وابسته از بخش‌های مهم اقتصادی کشور است و این امر باعث شده صادرات محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و دامی و رشد اقتصادی در این بخش از اهمیت فراوانی برخوردار باشد.

وی گفت: طی  3 ماهه سال جاری محصولات کشاورزی که از گمرکات استان عمدتا به سمت عراق صادر شده است حدودا 385 هزار تن است که از این مقدار 133 هزار تن مربوط به تولیدات خود استان کردستان با ارزش ریالی 113 میلیون دلار  است که سهم استان  40 میلیون دلار است.

وی افزود: استان کردستان در حوزه صادرات توانسته است نسبت به سال گذشته 27 درصد رشد داشته باشد که این می‌تواند نوید دهنده در بخش اقتصادی استان باشد.

حنیفی به محصولات صادر شده در استان اشاره کرد وعنوان نمود:هندوانه،خربزه، پرتغال، سیب زمینی، بادمجان، خیار وکیوی و محصولات شیلاتی و مرغ از جمله محصولات صادر شده این استان به کشور عراق بوده است.

وی در ادامه  به عمده  مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همجوار اشاره کرد و اظهار داشت: نبود زیر ساخت ریلی جهت  صادرات مناسب باعث وارد آمدن ضررهای زیادی در این حوزه شده است که اگر این مشکل برطرف شود استان کردستان می‌تواند در  بحث صادرات جزو برتریت استان‌های کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در صنایع بسته بندی میتواند نقش برجسته ای در صادارات ما داشته باشد عنوان کرد: صنایع بسته بندی و تبدیلی  به‌عنوان حلقه واسطه اقتصادی مبنی بر کشاورزی و اقتصاد مدرن و صنعتی دارای نقش و جایگاه مهمی در افزایش کیفی محصولات کشاورزی و میزان ارزآوری از طریق صادرات  دارد.

حنیفی در پایان  گفت: ما در حال حاضر علاوه بر صادرات محصولات زراعی و باغی آمادگی کامل جهت صادرات گوشت قرمز هم به صورت دام زنده و هم به صورت لاشه ای و بسته بندی را نیز داریم  چرا که در این خصوص  با استقبال کشورهای مقصد  رو به رو بوده ایم.

 کشاورزی و کمترین سطح وابستگی به خارج

بنابراین گزارش رونق تولید در کشاورزی با توجه به سطح اشتغالزایی بالایی که دارد می‌تواند بخش زیادی از مشکلات کشور را حل کند و با خودکفایی و افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات، از اثرات تحریم‌ها علیه کشورمان به‌شدت بکاهد؛ از طرفی باید توجه داشت که تولید کشاورزی در مقایسه با سایر بخشهای اقتصادی کشور کمترین سطح وابستگی را به خارج از کشور دارد.

افزایش تولید در بخش کشاورزی حتی باعت کنترل تورم در کشور نیز می‌شود به‌طوری که هرچه وضعیت تولید در کشورمان بهتر و فراوانی کالا بیشتر باشد، آثار مثبتی در مقابله با تورم دارد و به‌طور همزمان به بهبود معیشت کشاورزان و مردم کمک می‌کند.

هر چند سود و ارزآوری صادرات محصولات کشاورزی به دلیل نوسان قیمت نهاده ها و نیز ارز موجب می شود صادرکنندگان بخش کشاورزی کردستان به سود مورد انتظار بازار دست نیابند، اما ذات صادرات محصولات کشاورزی در فضای تحریمی، دستاورد ارزشمندی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید