Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان

افزایش صادرات محصولات کشاورزی ایران به عراق

رایزنی‌ برای برداشتن ممنوعیت صادرات ۲۲ محصول به خارج از کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از افزایش صادرات محصولات کشاورزی ایران به عراق خبر داد و گفت: برای برداشتن ممنوعیت صادرات ۲۲ محصول کشاورزی به خارج از کشور رایزنی‌‌های لازم انجام می‌شود.

 افزایش صادرات محصولات کشاورزی ایران به عراق

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمد فرید سپری، به نقش محصولات کشاورزی در توسعه صادرات پرداخت و اظهار کرد: سال گذشته بخش کشاوزی علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه دشمنان، مزیت و تأثیر بسزایی در توسعه اقتصاد داشت.

وی گفت: در سال گذشته رشد اقتصادی نفت منفی بود اما بخش کشاورزی با 8 درصد رشد مثبت تحول چشم‌گیری در اقتصاد کشور ایجاد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه با تکیه بر بخش کشاورزی می‌توان از رکود اقتصاد کشور جلوگیری کرد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 695 هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی از گمرکات استان به عراق صادر شده که از این میزان 100 هزار تن معادل 14.5 درصد آن مربوط به تولیدات محصولات کردستان بوده است.

وی ارزش ریالی صادرات 695 هزار تن انواع محصولات کشاورزی ایران به عراق را 337 میلیون دلار ذکر کرد و افزود: ارزش 100 هزار تن محصولات تولیدشده کردستان به خارج از کشور نیز 61 میلیون دلار بوده که از لحاظ ارزشی 18 درصد صادرات کل را به خود اختصاص داده است.

سپری اعلام کرد: در سه‌ماهه نخست سال جاری 358 هزار تن انواع محصولات کشاورزی به‌ارزش 113 میلیون دلار از ایران به عراق صادر شده که سهم تولید استان کردستان از این بخش 133 هزار تن به‌ارزش 40 میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سه‌ماهه نخست سال جاری سهم تولیدی استان به عراق از لحاظ وزن و ارزشی 35 درصد کل صادرات ایران بوده است، اظهار کرد: این موفقیت‌ها جایگاه بخش کشاورزی در رشد و شکوفایی اقتصاد کردستان را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با ابراز اینکه 99 درصد محصولات ایران و کردستان روانه بازار عراق می‌شود، تأکید کرد: باید سعی کنیم بازار کشورهای دیگر اوراسیا را نیز به‌دست بگیریم و این مستلزم همراهی بازرگانان، بخش خصوصی، تشکل‌های بخش کشاورزی و برندسازی محصولات است.

وی از ممنوعیت صادرات 22 محصول کشاورزی از 27 فروردین‌ماه سال جاری لغایت 11 آبان امسال به کشور عراق خبر داد و افزود: از این میزان، صادرات 5 محصول کلاً ممنوع و برای بقیه محصولات نیز تعرفه‌های سنگین در نظر گرفته‌اند؛ برای هر کیلوگرم خیار علاوه‌بر قیمت 2هزارتومانی خود محصول، باید 9 هزار تومان تعرفه پرداخت کرد که با 11 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

1800 خانوار کردستانی مشغول به تولید محصول سیب‌زمینی هستند

سپری در بخشی دیگر از سخنان خود با یادآوری اینکه استان کردستان در راستای تولید محصول سیب‌زمینی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد، تصریح کرد: کشت این محصول سرتاپا درآمد و کمک مناسبی به معیشت خانواده‌های روستایی کرده است، به‌شکلی که سالانه یک‌هزار و 800 خانوار در کردستان مشغول به تولید محصول سیب‌زمینی هستند و در هر هکتار 80 نفر روزکارگر (در مجموع 640 هزار نفرروز) شاغل فصلی ایجاد می‌شود.

وی با تذکر اینکه شناسایی بازار هدف بهترین فرصت برای عرضه محصول سیب‌زمینی است، اضافه کرد: این محصول با رعایت الگوی کشت و مصرف آب مناسب تولید می‌شود و خوشبختانه هم در تولید غذای کشور نقش داشته و هم سود و درآمدزایی ایجاد کرده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه از اوایل آبان‌ماه برداشت محصول سیب‌زمینی آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: در شش سال گذشته سطح انبارهای سردخانه‌ای در استان 3500 تن بود که هم‌اکنون به 41 هزار تن رسیده، کمااینکه برای انبارهای فنی به‌میزان 40 هزار تن مجوز صادر کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه 22 رقم سیب‌زمینی در استان کردستان کشت می‌شود، عنوان کرد: خوشبختانه هم‌اکنون ظرفیت انبارهایمان به بیش از 100 هزار تن رسیده است تا سیب‌زمینی‌کاران محصولاتشان را به‌قیمت مفت به دلالان ندهند.

سپری با ابراز اینکه ارتباط بیشتر ایران با اقلیم کردستان عراق منجر به توسعه فضای اقتصادی کشور می‌شود، تأکید کرد: باید برای برداشتن محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادرات محصولات کشاورزی ایران به عراق، توسط دولت، جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی با مسئولان عراقی رایزنی‌های لازم انجام و به این موضوع ورود شود تا بازار پویاتری در منطقه داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان همچنین بر تولید بازارمحوربودن تأکید کرد و گفت: ایجاد صنایع تبدیلی از دغدغه‌های مسئولان بخش کشاورزی بوده که با استفاده از جذب سرمایه‌گذاری با شناسایی اراضی، برای واگذاری به سرمایه‌گذاران در حال اجراست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید