Iranian Agriculture News Agency

پرورش شتر به‌صورتی صنعتی در جاجرم انجام می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی جاجرم به پرورش شتر در این شهرستان اشاره کرد و گفت: شهرستان جاجرم به علت شرایط اقلیمی و وجود مناطق کویری در استان مستعد پرورش شتر به روش صنعتی است.

پرورش شتر به‌صورتی صنعتی در جاجرم انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، ابوالفضل عباسیان  به فعالیت واحد پرورش شتر در شهرستان کویری جاجرم اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر در بخش مرکزی جاجرم  یک واحد صنعتی مجوز دار با ۳۰ نفر شتر در حال فعالیت است.

به گفته وی شتر حیوانی است که به دلیل شرایط خاص فیزیکی و فیزیولوژی، توانایی زندگی و سازگاری با شرایط سخت را دارد، از گرمای روز برای گرم کردن بدن خود در طول شب و هنگام کاهش دما استفاده می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی جاجرم  ادامه داد: این حیوان در استفاده از مراتع با دام‌های دیگر رقابت نمی‌کند چراکه غذای او گیاهانی است که دیگر دام‌ها توان استفاده از آنها را ندارند.

عباسیان خاطرنشان کرد: پرورش شتر در مناطق کویری و خشک کشور از قدیم‌الایام به‌صورت سنتی وجود داشته است.

وی تصریح کرد: گوشت شتر با طبع گرم دارای پروتئین‌هایی باارزش غذایی بالا و حاوی ویتامین‌های مفیـد و موردنیاز بدن مانند ب کمپلکس و برخـی از عناصر معدنی مهم مانند آهن، فسفر و کلسیم است و در شیر شتر، پروتئین ویـژه‌ای وجود دارد که نقشی مشابه هورمون انسولین داشته و در هر لیتر شیر آن ۴۰ واحد یافت می‌شود.

شهرستان جاجرم در جنوب غربی خراسان شمالی و هم‌جوار با استان سمنان دارای اقلیم خاص بیابانی گرم و خشک همراه با روستاهایی در جوار چشمه‌ها است که کویر این شهرستان محیطی مناسب برای پرورش حیوانات بیابانی و صحرایی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید