Iranian Agriculture News Agency

۱۰۰ هزار هکتار از اراضی خراسان شمالی مستعد اجرای آبیاری نوین

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: براساس برآوردهای اولیه ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان که حدودا شامل ۶۵ درصد زراعی و ۳۵ درصد باغی بود قابلیت اجرای طرح های آبیاری نوین را داشت اما در برآورد جدیدتر که شامل طرح های آبیاری کم فشار نیز می شود این سطح به ۱۰۰ هزار هکتار در استان ارتقا یافته است.

۱۰۰ هزار هکتار از اراضی خراسان شمالی مستعد اجرای آبیاری نوین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالس، سید ابراهیم سیدی با بیان اینکه تاکنون ۳۶ هزار هکتار از اراضی استان زیر پوشش طرح‌های آبیاری نوین رفته، گفت: بیش از نیمی از این طرح ها در دولت تدبیر و امید اجرا شده است.

وی افزود: برای سال جاری نیز پیش بینی شده ۶ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه های آبیاری نوین تجهیز شود که برای اجرای آن با احتساب مشارکت مردمی هزار و ۲۰ میلیارد ریال نیاز است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: روش های آبیاری نوین علاوه بر جلوگیری از تلفات آب، باعث افزایش تولید در واحد سطح و نهایتا افزایش بهره وری آب می شود.

وی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی در سال‌های گذشته با خشکسالی مواجه بوده که این وضعیت تغییراتی را در نحوه آبیاری ضروری ساخته و به همین منظور در دولت تدبیر و امید ۱۹ هزار هکتار اراضی استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده و راندمان آبیاری را از ۳۷ درصد به ۴۵ درصد افزایش داده است.

سیدی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه ای به تجهیز اراضی به سامانه آبیاری نوین شده است، اظهار کرد: در این مدت راندمان آبیاری از ۳۷ درصد به ۴۵ درصد در استان افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: راندمان آبیاری در طرح های متوسط کم فشار ۶۵ درصد، آبیاری بارانی70 درصد و قطره ای نیز 90 درصد است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید