Iranian Agriculture News Agency

در شهرستان ورزقان انجام شد

اجرای پروژه امنیت غذایی با هدف پایداری تولید، برای اولین بار در سال زراعی 99-98

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ورزقان گفت: پروژه امنیت غذایی با هدف پایداری تولید، برای اولین بار در سال زراعی 99-98 در شهرستان ورزقان اجرا شد.

اجرای پروژه امنیت غذایی با هدف پایداری تولید، برای اولین بار در سال زراعی 99-98

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، محمدحسن علیپور ضمن بیان این مطلب افزود: پروژه امنیت غذایی که با هدف پایداری تولید و در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد؛ برای اولین بار در شهرستان ورزقان در سال زراعی99 ـ 98 در سطح یکهزار و 220 هکتار گندم دیم با 5 رقم آذر2 ، باران، صدرا، رصد و هما و با پیشرفت فیزیکی 124درصد اجرا شد.

وی ادامه داد: این پروژه بصورت پنج ساله بوده و با هدف استفاده از تکنولوژی جدید داخلی و بین المللی و انتقال سریع آنها به اراضی دیم با هدف افزایش عملکرد حداقل 25 درصد در گندم دیم صورت می گیرد.  

علیپور اظهار کرد: در این طرح کاشت ارقام جدید بصورت مکانیزه و با رعایت صحیح تاریخ کاشت و اعمال خاکورزی صحیح حفاظتی و سایر موارد مدیریتی در کنار کاشت مرسوم کشاورزان صورت می گیرد که نهایتاً در انتخاب روشهای مناسب کاشت و انتخاب ارقام مناسب برای کشاورزان حایز اهمیت است.

وی خاطر نشان کرد: استارت این پروژه از سال 2016 زده شده و تا سال 2020 به طول می انجامد؛ دو رکن اصلی پروژه امنیت غذایی تناوب زراعی و کشاورزی حفاظتی است و این موارد مهم باید به کشاورزان توسط کارشناسان انتقال یابد تا کشاورزان بدانند کاشت مداوم و بدون تناوب نه تنها باعث افت عملکرد و کاهش محصول خواهد شد بلکه طولی نخواهد کشید بافت خاک و مواد غذایی و همچنین تغذیه خاک را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

وی افزود: جهت فایق آمدن بر مشکلات کم آبی، باید بیشتر به استفاده از کشاورزی حفاظتی روی آوریم نه اینکه مطابق 40 سال قبل با گاو آهن برگرداندار رطوبت ذخیره شده خاک را در معرض آفتاب قرار داده و از دست بدهیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید