Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور بافق یزد اعلام کرد:

مصرف مفید تیلاپیا برای تمام سنین

رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور بافق یزد تولید ماهی تیلاپیا در دنیا را حدود ۷ میلیون تن اعلام کرد و افزود: بیش از ۵۰ کشور دنیا در تکثیر و پرورش تیلاپیا فعالیت دارند.

مصرف مفید تیلاپیا برای تمام سنین

 

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق یزد شامگاه امروز در برنامه زنده رویش از شبکه آموزش سیما با اشاره به اینکه ماهی تیلاپیا از سال ۱۳۸۷ خورشیدی برای نخستین بار وارد کشور شد، گفت: این ماهی کم‌چرب بوده و پروتئین نسبتاً بالایی دارد. ضمن اینکه مقدار امگا ۳ آن در مقایسه با گوشت بوقلمون، مرغ و گاو بیشتر است. بنابراین مصرف آن برای تمام سنین مفید خواهد بود.

ecac41e6-f45e-4aae-98dc-444ceaeafb22

وی تولید ماهی تیلاپیا در دنیا را حدود ۷ میلیون تن اعلام کرد و افزود: بیش از ۵۰ کشور جهان در تکثیر و پرورش تیلاپیا فعالیت دارند. ضمن اینکه طی سالهای گذشته رشد و توسعه این صنعت در دنیا ۱۵ درصد برآورد می‌شود که در مقایسه با گونه‌های دیگر عدد قابل توجهی است.
 

به گفته علیزاده، در حال حاضر اگرچه تولیدات آبزی‌پروری کشور مانند قزل آلا، کپور، میگو و غیره به ۵۰۰ هزار تن می‌رسد، اما تیلاپیا در این میان سهمی ندارد. با این حال به نظر میرسد هم اکنون درک ما از این ماهی بهتر شده و محققان ما به یافته‌های علمی ارزشمندی در این ارتباط دست یافته اند که می‌تواند چراغ راه آینده این صنعت باشد. به ویژه با توجه به اینکه شرایط اقلیمی کشور و برخورداری از آبهای لب شور، امتیازی است که باید از آن بهره برد.


این مقام مسئول عنوان کرد: پایداری صنعت آبزی پروری در هر کشوری منوط به ایجاد تنوع گونه‌ ای است. حال با توجه به محدودیت‌های منابع آب شیرین در کشور، تیلاپیا می‌تواند یکی از گونه‌های مورد نظر برای تنوع در صنعت آبزی پروری باشد. زیرا این ماهی می‌تواند شرایط سخت را به خوبی تحمل کرده و با تراکم بالا پرورش یابد. علاوه بر آن، در تمام فصول سال دسترسی به بچه ماهی امکان‌پذیر است و محدودیتی از لحاظ تامین خوراک برای این ماهی وجود ندارد.
 

اسلایدر علیزاده رویش

برنامه زنده رویش از شبکه آموزش سیما


وی تاکید کرد: این ماهی به واسطه نوع پرورشی که در سیستم‌های بسته دارد عاری از انواع سموم، فلزات سنگین و حتی آنتی بیوتیک ها بوده و به نوعی ارگانیک محسوب می شود. البته به دلیل اینکه بافت چربی در این ماهی بسیار کم است، جذب سموم نیز به ندرت اتفاق افتاده و ارزش غذایی آن به شدت بالاست.
به گفته علیزاده، اگرچه در سال‌های گذشته به دلیل عدم شناخت کافی از تیلاپیا پرورش آن ممنوعیت داشت، اما با افزایش اطلاعات علمی و کاربردی نسبت به این ماهی از طرف محققان علوم شیلاتی کشور امکان پرورش آن در سیستم های بسته، گلخانه‌ای و حتی بدون تولید پساب فراهم شده است؛ از طرفی نیز امکان تک جنس سازی آن برای پرورش وجود دارد که تمامی این عوامل، موانع محیط زیستی را برطرف میکند.
وی گفت: در حال حاضر ۵ استان کشور مجوز پرورش تیلاپیا را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده و تمامی مراحل تکثیر و پرورش نیز با رعایت کامل اصول زیستمحیطی صورت می‌گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید