Iranian Agriculture News Agency

رشد گلخانه‌های بوشهر، تولید بیشتر با هزینه‌ کمتر

براساس آمار رسمی منتشر شده توسط مسئولان بخش کشاورزی استان بوشهر سطح گلخانه‌های این استان از ۹۰ هکتار در سال ۱۳۹۲ به ۴۱۱ هکتار تا پایان سال ۱۳۹۸ رسیده‌است که نوید بخش جهش در کمیت و کیفیت تولیدات کشاورزی برمبنای دانش بنیانی با منابع و هزینه‌های کمتر است.

رشد گلخانه‌های بوشهر، تولید بیشتر با هزینه‌ کمتر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، افزایش جمعیت جهان و نیاز بیشتر به مواد غذایی و محصولات کشاورزی، همچنین کاهش منابع آبی و خاکی مناسب برای کشاورزی، کشت‌های گلخانه‌ای اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌است زیرا علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، در واحد سطح نیز تولید بسیار بیشتری دارد.

تولید محصولی در خارج از فصل، کاهش هزینه تولید نسبت به کشت در فضای باز، استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی همچون آب، بذر، کود، سموم، بکارگیری روش کشت هیدروپونیک، کنترل بیماری‌ها، آفات، آلودگی‌های احتمالی، اشتغال‌زایی، استفاده از زمین‌هایی که ممکن است کشت باز در آنها امکان پذیر از جمله مزایای کشت گلخانه‌ای است.

گلخانه محیط کشتی است که در آن تغییرات دما، رطوبت ، نور و غیرهدر محدوده مورد نیاز گیاه کنترل می‌شود تا محصولی مناسب از لحاظ کمی و کیفی تولید شود، کشت گلخانه‌ای به عنوان یک روش کاربردی با بازده بالا در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه کشاورزان در کشور ایران و استان بوشهر قرار گرفته است.

تولید ۱.۵ میلیون تن انواع محصولات صیفی و باغی از ظرفیت های مهم اشتغال‌زایی استان بوشهر به شمار می‌رود؛ مساله‌ای که در صورت توجه مسئولان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی موجب شکوفایی و رونق این استان خواهد شد، اما اتلاف و هدر رفت منابع آبی استان به دلیل استفاده از آبیاری سنتی، ضعف نهادهای نظارتی و متولی در بخش آبخیزداری، انتخاب کشت نامتناسب با شرایط اقلیمی استان نفس‌های کشاورزی در این استان را به شماره انداخته است.

به گفته مسئولان امور آب استان بوشهر میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان بوشهر ۹۶۶میلیون متر مکعب است، از این میزان ۳۶ درصد از محل آب‌های سطحی، ۵۳ درصد زیرزمینی و ۱۱ درصد بین حوضه‌ای تامین می‌شود. در حالی که برای مقابله با بحران پیش رو در حوضه‌های آب استان بوشهر باید ۶۰ درصد آب‌های کشاورزی از محل منابع سطحی تامین شود، بنابراین باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که میزان برداشت آب‌های زیرزمینی ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

کشت گلخانه‌ای با توجه به مزایای بسیار زیاد آن در مقابل کشت فضای باز از جمله بهره‌وری بیشتر از منابع آبی، تولید افزونتر در واحد سطح، مصرف کمتر نهاده‌ها بویژه سموم برای استان بوشهر که به شدت تحت تاثیر خشکسالی، کم آبی، حرکت منابع آبی به سمت شور شدن کاهش مبادی آب شیرین و افزایش سطح تبخیر قرار دارد راهکار اساسی برای جهش تولید محصولات کشاورزی، صرفه جویی آب، افزایش عملکرد در واحد سطح و اشتغال است و در واقع  بخش کشاورزی این استان چاره‌ای به جز حرکت به سمت کشت‌های گلخانه‌ای ندارد.

براساس اعلام مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر فقط شهرستان‌های جنوبی این استان با توجه به قابلیت‌ها شرایط محیطی و آب و هوایی برای احداث ۱۰ هزار هکتار گلخانه ظرفیت دارند.

همچنین در استان بوشهر با توجه به شرایط اقلیمی با کمترین هزینه در بخش گرمایشی، سرمایشی و سیستم هایتک و حداقل سرمایه‌گذاری نسبت به استان‌های دیگر کشور می‌توان در ایجاد گلخانه و یا کشت‌های تحت پوشش فعالیت کرد.

توسعه گلخانه‌ها تنها راه جهش تولید بخش کشاورزی بوشهر 

مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی گفت: این استان با توجه به قابلیت و ظرفیت‌هایی که از نظر شرایط محیطی و آب و هوایی دارد توان افزایش سطح گلخانه‌ها تا ۱۰ هزار هکتار را دارد.

ولی الله بنی عامری بیان کرد: با توجه به اینکه استان بوشهر به شدت تحت تاثیر خشکسالی، کم آبی، آب‌های نامتعارف، حرکت منابع آبی به سمت شور شدن کاهش مبادی آب شیرین و افزایش سطح تبخیر قرار دارد چاره‌ای به جز حرکت به سمت کشت‌های گلخانه‌ای که منجر به صرفه جویی آب، افزایش عملکرد و اشتغال می‌شود ندارند.

وی بیان کرد: گلخانه‌ها و یا کشت‌های تحت پوشش در استان بوشهر تابع اقلیم هستند و با کمترین هزینه در بخش گرمایشی، سرمایشی و سیستم هایتک با کمترین سرمایه گذاری نسبت به سایر استان های دیگر می توان در این بخش فعالیت کرد.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون در هر هکتار مزارع گوجه فرنگی فضای باز در استان بوشهر بیش از ۵۰ تن از محصول تولید می‌شود که تلاش می‌شود با هزینه ۲ تا ۳ میلیارد ریال در هکتار این میزان تولید به چهار تا پنج برابر افزایش یابد.

دستگاه‌های اجرایی در مقابل توسعه طرح‌‍‌های گلخانه‌ای مقاومت نکنند

بنی عامری یادآور شد: با توجه به کاهش مصرف آب در بخش گلخانه‌ها و افزایش عملکرد در واحد سطح نباید برخی دستگاه‌های اجرایی در مقابل این سیاست وزارت جهاد کشاورزی ایستادگی کنند.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ای ,وزارت جهاد کشاورزی افزود: این وزارتخانه مسئول تولید و تامین امنیت غذایی است و ما به عنوان مجریان طرح توسعه گلخانه‌ها تابع قوانین و مقرراتی هستیم که وزارت تعیین می‌کند.

وی تاکید کرد: برای اینکه توسعه در استان بوشهر بصورت همگام و همه جانبه باشد پیشنهاد می‌شود یک سری پایلوت‌هایی با پیمانکاران استانی مشخص شود.

بنی عامری بر ضرورت حرکت به سمت کشت‌های جدید با هدف ایجاد تنوع محصولات، تاسیس آب شیرین کن‌ها براساس مصوبه وزارت نیرو تاکید کرد.

 

تغییر ذائقه مردم به سمت مصرف محصول ارگانیک 

کارآفرین برتر کشور در بخش گلخانه در استان بوشهر گفت: امروز ذائقه دنیا به سمت تولید و مصرف محصولات ارگانیک با مصرف سم و کود کمتر گرایش پیدا کرده‌است و تمایل کمتری به مصرف محصولات تولیدی در فضای باز دارند به همین دلیل تنها راه تولید این نوع محصول گلخانه‌ است.

حسین اندایش افزود: همچنین با توجه به مساله کم آبی و خشکسالی‌های پی در پی و افزایش بهره‌وری و میزان اشتغال‌زایی مناسب در فضای گلخانه‌ها، امروز حتی مسئولان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که کشت در محیط گلخانه در این شرایط حساس نسبت به فضای باز بهینه و به صرفه‌تر است.

وی ادامه داد: استان بوشهر به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و نیاز نداشتن به بسیاری از ابزار و تجهیزات از جمله سوخت و هزینه کم تولید شرایط مناسب‌تری برای توسعه گلخانه‌ها نسبت به سایر مناطق کشور دارد.

اندایش اضافه کرد: هرچند گلخانه‌ها در استان بوشهر توجیه ۱۰۰ درصدی دارد اما برخی از کارها و زیرساخت‌ها در این بخش باید از سوی مسئولان فراهم شود تا امکان رقابت در بازار برای بهره‌برداران فراهم شود.

این کارآفرین برتر بوشهری گفت: از ۱۷ تنوع اقلیمی در دنیا ۱۳ اقلیم در ایران وجود دارد و با این تنوع اقلیم تنها ۱۵ هزار هکتار گلخانه در کشور طراحی شده این درحالی است که در کشور ترکیه با تنوع اقلیم کمتر اما امروز ۷۷۵ هزار هکتار گلخانه دارد این نشان می‌دهد که ما بخوبی از فرصت‌های خدادادی استفاده نکرده‌ایم.

اندایش اضافه کرد: در زمان حاضر هزینه حمل و نقل صادرات محصولات کشاورزی بالا رفته است، طوریکه سال گذشته قیمت هر کانتینر از آستارای ایران تا مسکو در روسیه ۶هزار و ۴۰۰ دلار بود این درحالی است که نرخ جا به جایی همان کانتینر از ترکیه به مسکو ۸۵۰ دلار است، افزون براین ماشین باید روزها در نوبت منتظر بماند و این امر باعث خراب شدن محصول می‌شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در شرایطی مسئولان تصمیم آنی می‌گیرند و صادرات یک محصول را ممنوع می‌کنند که  این باعث بروز مشکلاتی برای تولید کنندگان می‌شود. 

اندایش با تاکید برضرورت فراهم بودن کل زنجیره تولید گفت: بسیاری از کشورهای همسایه برای فعالان بخش تولید بویژه در بخش صادرات، بسته‌های تشویقی پیش بینی می‌کنند اما در ایران چنین چیزی وجود ندارد.

وی با تاکید بر ضرورت تامین بذر با قیمت مناسب بیان کرد: با توجه به کم آبی در زمان حاضر تنها مجوز ۷۵ آب‌شیرین کن در استان بوشهر برای گلخانه‌ها صادر شده این درحالی است که می‌طلبد در این بخش با همت و سرعت بیشتری کار شود.

اندایش با بیان اینکه سالانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان باید هزینه برق پرداخت شود اضافه کرد: محاسبه برق با تعرفه صنعتی از جمله دیگر مشکلات گلخانه داران است که می‌طلبد مسئولان در این بخش نگاه ویژه‌ای داشته باشند زیرادر بخش کشاورزی فعالیت می‌کنیم و باید برق نیز با تعرفه کشاورزی محاسبه شود.

وی نداشتن دستگاه‌های مناسب بسته بندی را از جمله دیگر مشکلات صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد.

ضرورت پرداخت تسهیلات با سود کم به تولیدکنندگان کشاورزی

یکی دیگر از گلخانه‌داران استان بوشهر گفت: انتظار می‌رود برای رونق و جهش تولید ضمن روان سازی زمینه پرداخت تسهیلات شرایط دریافت مجوزها را نیز فراهم تر کنند تا تولید کننده در پیچ و خم اداری گرفتار نشود.

عبدالرحمان مومنی افزود: در سال جهش تولید میزان سود تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک‌ها به طرح‌های تولیدی بخش کشاورزی به ۱۴.۵ درصد افزایش یافته‌است این درحالی است که سال گذشته برای روستاها ۸ و شهرها ۹.۵ درصد تعیین شده بود.

وی ادامه داد: به دلیل عملکرد نامطلوب برخی افراد، نگاه بانک‌ها با تولیدکنندگان تغییر کرده و به آنها اطمینان لازم را ندارند.

مومنی گفت: تاخیر در پرداخت تسهیلات با توجه به افزایش قیمت بسیاری از ابزار کار مورد نیاز در گلخانه باعث شده که دیگر نتوانیم با این تسهیلات محدود کاری از پیش ببریم و انتظار است مسئولان در زمینه پرداخت تسهیلات همکاری بیشتری با تولید کنندگان داشته باشند.

وی بیان کرد: وعده‌ها و حمایت مسئولان از تولید کنندگان بویژه در بخش کشاورزی باید در عمل تحقق یابد زیرا ما براساس وعده‌ها آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم اما با تاخیر در روند پرداخت تسهیلات تنها کسی که متضرر می‌شود تولید کننده‌است.

مونی گفت: قرار بود چهار هکتار گلخانه هوشمند امسال در استان بوشهر اجرا و در هفته دولت به بهره‌برداری برسد اما تاخیر در روند پرداخت تسهیلات این کار را مشکل کرده‌است.

وی یادآور شد: اجرای این طرح گلخانه‌ای امکان ایجاد ۳۵ نفر اشتغال مستقیم و ۴۵ نفر کارگر فصلی را داشت که تاکنون به نتیجه نرسیده‌است.

این گلخانه دار بوشهری گفت: سال گذشته به دلیل بیماری کرونا و رکود بازار به دلیل قرنطینه همانند دیگر گلخانه دارانی که دیر کشت کرده بودند یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ضرر کردم.

گرفتن مجوز احداث ۱۲۲ آب شیرین کن برای گلخانه‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ظرفیت اجرای طرح گلخانه‌ای در استان بوشهر را بسیار بالا دانست و گفت: بیش از ۱۰ هزار هکتار اراضی ساحلی استان بوشهر برای توسعه کشت گلخانه‌ای شناسایی شده است.

محمد تقی منوچهری با تاکید بر بهره جستن از سد چم‌شیر در شهرستان‌های شمالی استان بوشهر برای اجرای طرح گلخانه‌ای بیان کرد: این سد ظرفیتی افزون بر ۶۰ میلیون متر مکعب آب دارد که می‌توان با استفاده از این ظرفیت ۶ ‌هزار هکتار اراضی گلخانه‌ای در شهرستان‌های دیلم و گناوه ایجاد کرد.

منوچهری به گردش مالی فروش گوجه فرنگی خارج از فصل استان بوشهر در سال قبل پرداخت  و ادامه داد: سال قبل از محل فروش گوجه فرنگی به قیمت هر کیلوگرم ۲۵۰۰ تومان ۱۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی ایجاد شد.

وی، با اشاره به وجود ۷۰۰ کیلومتر نوار ساحلی استان بوشهر افزود: با اجرای طرح آب شیرین‌کن می‌توان طرح کشت گلخانه‌ای را در نوار ساحلی استان بوشهر توسعه و گسترش داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در باره نصب آب‌شیرین کن‌ها برای احداث گلخانه‌ها گفت: اجرای این برنامه با لحاظ مسائل زیست محیطی هیچ مانع و مشکلی ندارد.

منوچهری اضافه کرد: با پیگیری انجام شده مجوز احداث ۷۵ مورد آب شیرین‌کن گرفته شد و ۵۰ مورد نیز در سال جاری مجوز لازم گرفته شده که در حال برنامه‌ریزی هستیم.

اجرای ۳۱۳ هکتار گلخانه در دولت تدبیر و امید در استان بوشهر 

وی بیان کرد: همزمان با آغاز به کار دولت تدبیر و امید تنها ۹۰ هکتار گلخانه در استان بوشهر اجرا شده بود که با رویکرد دولت یازدهم و دوازهم به توسعه گلخانه‌ها از سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۹۸، ۳۱۳ هکتار گلخانه دراین استان احداث شده‌است.

منوچهری با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تا کنون هفت هزار و ۶۸۷ میلیارد ریال اعتبار از سوی بخش خصوصی در بخش گلخانه‌های این استان سرمایه گذاری شده است اضافه کرد: همچنین برنامه سال جاری برای توسعه گلخانه‌ها ۱۵۰ هکتار است که انتظار می‌رود با تامین اعتبار لازم زمینه اجرای این فضاها در استان فراهم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به اقلیم مناسب و قابلیت استان بوشهر بویژه زمین‌های وسیع ساحلی که با استفاده از آب‌شیرین کن‌ها و شیرین سازی آب دریا امکان تولید محصول گلخانه‌ای در استان فراهم می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به عملکرد محصول در واحد سطح تا ۶ برابر، افزایش پنج برابری بهره‌وری آب و امکان اشتغال مستقیم ۱۰ نفر به ازای هر هکتار گلخانه، توسعه گلخانه‌ها یکی از اولویت‌های اصلی بخش کشاورزی در استان بوشهر است.

منوچهری یادآور شد: در فضای کشت گلخانه ریسک تولید کاهش، آفات و بیماری‌ها قابل کنترل و مدیریت و زمینه تولید یک محصول باکیفیت و صادراتی فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: در زمان حاضر تولید محصول از ۴۰۳ هکتار گلخانه در استان بوشهر با تولید ۸۸ هزار تن محصول و ۱.۱میلیارد قطعه نشاء فعال است که به طور تقریبی بیش از ۷۰ درصد این میزان تولید در صورت فراهم بودن شرایط لازم صادر می‌شود.  

بالا بودن تعرفه برق گلخانه‌ها 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: محاسبه تعرفه برق گلخانه‌ها و آب‌شیرین کن‌های آنها به صورت صنعتی از جمله مشکلات فعالان این واحدها است در حالی که باید با توجه به اینکه این واحدها در بحث تولید فعالیت می‌کنند تعرفه برق آنها کشاورزی محاسبه شود.

وی  بالا بودن نرخ تسهیلات پرداختی به گلخانه داران را از جمله دیگر مشکلات فعالان در بخش گلخانه‌ها عنوان و اضافه کرد: سال گذشته در سامانه "سیتا " برای مناطق کم برخوردار نرخ تسهیلات  ۷ درصد و برای مناطق برخوردار ۹ درصد بود اما امسال این تسهیلات ۱۲.۵ و ۱۴.۵ درصد ابلاغ شده‌است.

منوچهری با اشاره به تاخیر در پرداخت تسهیلات ادامه داد: تا ۲۱ تیرماه سامانه سیتا بسته بود و کشاورزان برای دریافت تسهیلات امکان ثبت نام نداشته‌اند اما این سامانه به تازگی باز شده و اطلاع رسانی لازم در این زمینه انجام شده است که انتظار می‌رود کشاورزان در این ارتباط اقدام کنند.  

اختصاص بیشترین تسهیلات به گلخانه‌ها

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر  با اشاره به اولویت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف حوزه کشاورزی این استان، توسعه کشت گلخانه‌ای، بسته بندی و عمل آوری محصولات کشاورزی و شیلاتی و پرورش منابع پروتئینی جدید مانند شتر و شترمرغ را از جمله مزیت‌ها واولویت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی این استان برشمرد.

مهدی اعتمادی با اشاره به اهمیت کشت گلخانه‌ای برای مصرف آب کمتر و بازدهی بیشتر، افزود: پارسال بیشترین تسهیلات به طرح‌های گلخانه‌ای اختصاص یافت طوریکه ۲۵ میلیارد و ۹۳۲ میلیون تومان تسهیلات در این زمینه پرداخت شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: این طرح‌ها در مجموع موجب تولید سه هزار و ۷۵۹ تن محصول و ایجاد شغل برای ۲۷۰ نفر خواهد شد.

شهرک‌های کشاورزی بهترین فضا برای احداث گلخانه‌ها 

رئیس مرکز تحقیقیات کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر درباره محدودیت‌ها برای ایجاد گلخانه گفت: با توجه به محدودیت آب در این استان شهرک‌های کشاورزی  بهترین مکان برای احداث گلخانه است ولی در سایر مناطق، به دلیل نبود آب مجوز  صادر نمی‌شود.

عبدالرحیم خادمی افزود: در زمان حاضر پنج شهرک کشاورزی در استان بوشهر شامل سایت دیلم که برای تامین آب مورد نیاز آن از شیرین سازی آب دریا استفاده می شود؛ ۲ شهرک در دشتستان یکی در تنگ ارم با استفاده از آب سد تنگ ارم و دیگری زیر سد رئیسعلی دلواری است، در دشتی مراحل آماده سازی را طی می‌کند و در تنگستان نیز زیرساخت‌های آن احداث و برای سرمایه‌گذاری متقاضیان آماده‌است.

اجرای طرح گلخانه تمام اتوماتیک خودگردان در بوشهر 

 طرح مجتمع گلخانه ای خودگردان با موضوع احداث و بهره برداری مجتمع گلخانه‌ای تمام اتوماتیک هیدروپونیک مدرن در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار با سرمایه گذاری ۲۴ هزار میلیارد ریال مورد بررسی قرار گرفت.

استاندار بوشهر  افزود: با توجه به اهمیت پروژه، سازمان جهاد کشاورزی استان در مدت یکماه، استعلام های لازم برای واگذاری زمین به مجری طرح را انجام داده و دستگاه‌های اجرایی مربوطه هم نهایت همکاری را انجام دهند.

عبداکریم گراوند افزود: باتوجه به حجم سرمایه مورد نظر برای پروژه گلخانه تمام اتوماتیک، مجری طرح از ظرفیت سرمایه‌گذار خارجی برای اجرای این طرح در استان بوشهر استفاده کند.

وی یادآورشد: در صورت اجرای مجتمع گلخانه‌ای تمام اتوماتیک، این پروژه زمینه اشتغال یکهزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و سه هزار نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم می‌کند.

استاندار بوشهر گفت: احداث گلخانه شیشه‌ای ۲ جداره، آب شیرین کن چهار هزار متر معکبی، سردخانه پنج هزار تنی، انبار پنج هزار متر مربعی، نیروگاه ۲۰ مگاواتی گاز سوز، پست گاز، ساختمان اداری، کارگری، تاسیسات در پنج هزار متر مربع از جمله فضاهای جانبی و تاسیسات در این مجتمع است.

وی گفت: سرمایه گذار طرح باید نکات و دغدغه های مدیران اجرایی استان در مورد پروژه گلخانه خودگردان از جمله مسائل مربوط به زمین، آب و برق را در برنامه‌ریزی‌های خود لحاظ کند.

گراوند اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در مورد طرح‌های سرمایه گذاری استان مصوب شد این است که مجری طرح های سرمایه گذاری پس از واگذاری زمین، با همت و تلاش زمینه تحقق پروژه را فراهم کند در صورتی که پس از واگذاری زمین، عملیات اجرایی برای مدت طولانی به تعویق بیفتد، زمین واگذار شده پس گرفته می شود.

راهکارهای کاهش مشکلات کشت گلخانه‌ای در بوشهر 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کنگان استان بوشهر گفت: مزایای کشت در گلخانه در مقابل فضای باز، بسیار زیاد است از جمله بهره‌وری بیشتر از منابع آبی، افزایش تولید نسبت به سطح زیر کشت، مصرف کمتر نهاده‌ها بویژه سموم، ولی چرا تاکنون کشاورزان استان بوشهر سطح کشت فضای باز خود را کاهش نداده و درصد کمی از اراضی خود را به گلخانه اختصاص داده‌اند موضوعی مهم است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

مصطفی فرامرزی افزود: شاید یکی از عمده ترین دلایلی که در بیشتر مقالات و نشریات مطرح شده‌است هزینه اولیه احداث گلخانه است، ولی اکنون با وجود تسهیلات کم بهره ( تسهیلات با نرخ سود ۷ درصد از محل بند الف تبصره ۱۸ جهت احداث گلخانه پرداخت می‌شود در حالی که نرخ سود مصوب شورای مرکزی پول و اعتبار ۱۸ درصد است) با این وجود روند توسعه گلخانه‌ها به کندی پیش می رود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد عواملی که موجب کم رغبتی کشاورزان به این کار شده موفق نبودن درصد زیادی از گلخانه داران کنونی در این رشته است که این موضوع ریشه در چند عامل دارد.

فرامرزی ادامه داد: سازه‌های گلخانهای که پیش از این در استان بوشهر احداث می‌شد، هزینه‌های آنها با درآمد حاصله متناسب نبود، اما هم اکنون شاهد سازه‌های فنی سبک یا همان کشت داربستی بویژه در جنوب این استان به عنوان یک سازه کم هزینه و متناسب با شرایط اقلیمی هستیم.

وی ادامه داد: همچنین  در گلخانه‌های گالوانیزه مسقف نیز اکنون بررسی‌هایی انجام شده و دستورالعمل‌هایی  توسط “سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی” استان در این زمینه تدوین شده‌است و دو نوع سازه متناسب با شرایط اقلیمی استان مورد تائید کارشناسان قرار گرفته است.

فرامرزی، دلیل دوم کم رغبتی کشاورزان استان بوشهر به احداث گلخانه را کم تجربگی آنان در این زمینه عنوان کرد زیرا تاکنون در هیچ گلخانه ای کار نکرده اند و هیچ تجربه عملی با محیط گلخانه و نحوه کاشت وداشت و تغذیه در گلخانه ندارند و تا ۳ یا ۴ سال اول در حال آزمون و خطا هستند، در حالی که از لحاظ اقتصادی شما باید طی ۵ سال بازگشت سرمایه داشته باشید.

وی ادامه داد:  نبود کارگر ماهر در گلخانه‌ها یکی از دلایل مهم بالا رفتن هزینه‌ها و کاهش درآمد آنها است، کند بودن کارگران معمولی، وارد کردن ضربه و استرس به گیاهان هنگام هرس وبرداشت، ناآگاهی نسبت به نحوه کود دهی و کود پاشی بوته‌ها همگی باعث متحمل شدن هزینه‌های زیادی بر دوش گلخانه دار و افت عملکرد محصول می‌شود در نتیجه این عوامل باعث بالا رفتن هزینه و پایین آمدن در آمد و در نهایت دلسرد شدن کشاورز می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کنگان استان بوشهر بیان کرد: افزون براین یکسان بودن قیمت محصولات گلخانه‌ای با محصولات فضای باز در کشور و نوسان شدید قیمت در بازار عامل دیگر فنی و اقتصادی در بی میلی کشاورزان برای گرایش به کشت گلخانه‌ای است.

فرامرزی، تامین وثیقه را از مشکلات عمده گیرندگان تسهیلات از بانک‌ها در زمینه احداث گلخانه عنوان کرد.

وی تاکید کرد: با وجود تمامی این مشکلات کاهش روز افزون منابع آبی و لزوم تولید محصول سالم  ایجاب می‌کند که کشاورزان سطوح کشت فضای باز خود را کاهش داده و همان میزان تولید را در سطح کمتر  و سالم تر داشته باشند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کنگان استان بوشهر یادآورشد: دولت و بانک‌ها نیز باید با بازنگری در بازپرداخت تسهیلات گلخانه از ۵ سال به ۱۰ سال شرایط را برای حمایت از این قشر زحمتکش و توسعه بیشتر گلخانه‌ها بیش از پیش مهیا کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید