Iranian Agriculture News Agency

ارائه سازو کار سفر تجار ایرانی به چین

وزارت خارجه چین، اعلام کرد که تجار ایرانی در صورت دعوت رسمی از سوی یک شرکت چینی با موافقت دولت محلی و انجام تست‌های کرونا و رعایت قرنطینه ‌می‌توانند به این کشور سفر کنند.

 

 پس از آنکه همه‌گیری ویروس کرونا در ماه‌های گذشته، از حجم مراودات تجاری کشور با شرکای دیرینه‌اش  فروکاست، اکنون معاونت امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران از طریق رایزنی با نهادهای همگن خود در این کشورها در تلاش است راه بازگشت تجار ایرانی به کشورهایی که در گذشته بیشترین مراودات با آنها صورت ‌می‌گرفته است، را هموار کند. این درحالی است که وزارت امور خارجه نیز رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی با مقامات دولت کشورهای طرف تجاری ایران آغاز کرده و در تلاش است تا راه‌های مذاکره و مبادله تجاری را باز کند. از این رو، پیرو هماهنگی‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده با طرف‌های چینی و طرح موضوع، وزارت خارجه چین ساز و کارهایی را برای سفر بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی به چین پیشنهاد کرده است.

 

حسام‌الدین حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران در توضیح اقدامات اتاق بازرگانی تهران برای بازسازی و احیای روابط بازرگانان ایرانی و چینی گفت: با توجه به اهمیت بازگشت تجار ایرانی به چین و نگرانی از پیامدهای منفی استمرار این وضعیت رایزنی‌هایی با طرف چینی به عمل آمده است که منجر به ارائه راهکارها و دستورالعملی از سوی وزارت خارجه چین برای سفر بازرگانان ایرانی به این کشور شد.

 

حلاج با اشاره به اینکه کلیه روادیدهای قبلی مربوط به حق کار و اقامت در شرایط فعلی ملغی اعلام شده و ورود همه اتباع خارجی به شهر پکن به دلیل شیوع جدید کرونا ممنوع است، ادامه داد: برای سفر به کشور چین ابتدا یک شریک تجاری چینی (Partner) باید درخواست خود را مبنی بر دعوت از طرف ایرانی برای سفر به این کشور به دفتر روابط خارجی شهر محل ثبت و اقامت شرکت ارائه کند. سپس دفتر روابط خارجی درخواست شریک چینی را به سه ارگان سازمان هوانوردی چین، وزارت خارجه و دولت محلی جهت بررسی منعکس کند. سازمان هوانوردی در مورد امکان پرواز هوایی نظر می‌دهد و وزارت خارجه چین با در نظر گرفتن روابط دو کشور نظرات خود را به دولت محلی منعکس ‌می‌کند.

 

معاون امور بین‌الملل اتاق تهران ادامه داد: دولت محلی نیز با در نظر گرفتن پاسخ‌های دریافت شده و امکانات، توانایی و فضاهای تست و قرنطینه‌ای که در اختیار دارد در این خصوص تصمیم‌گیری و پاسخ خود را برای صدور روادید به سفارت چین در تهران ارائه ‌می‌کند. متقاضی سفر به چین پس از اخذ روادید، باید تست نوکلیک اسید تشخیص کرونا در تهران (حداکثر 72 ساعت قبل از پرواز) را انجام داده و با داشتن نتیجه منفی راهی چین شود. پس از ورود به چین مجددا تست کرونا در محل فرودگاه از مسافر به عمل آمده و شریک چینی باید تدابیر لازم را جهت فراهم آوردن خودروی حمل مسافر از فرودگاه به محل اقامت (شرکت یا هتل) جهت گذراندن ایام قرنطینه را پیش‌بینی کند و مسافر در مسیر جابه‌جایی با هیچ فردی تماس نداشته باشد.

 

او افزود: یک شرکت چینی ‌می‌تواند با هماهنگی دولت محلی برای یک یا چند نفر درخواست سفر به چین ارائه کند، اما همه آنها باید قصد سفر به محل اقامت شریک چینی خود را داشته باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید