Iranian Agriculture News Agency

با حل و فصل موضوع بازرگانی محصولات کشاورزی و نظام بهره برداری، مشکلات بخش کشاورزی مرتفع می شود

بهره‌مندی از ظرفیت‌ شرکت‌های تعاونی روستایی جهت کشاورزی قراردادی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: با حل و فصل موضوع بازرگانی محصولات کشاورزی و نظام بهره برداری ، مشکلات بخش کشاورزی یک بار برای همیشه حل و فصل می شود.

بهره‌مندی از ظرفیت‌ شرکت‌های تعاونی روستایی جهت کشاورزی قراردادی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه گروه کاری آب و کشاورزی و  اقتصاد مقاومتی استان که در اتاق جلسه سازمان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: تعریف و تمجید در جلسه های تخصصی باید کنار گذاشته شده و فقط نقاط قوت و ضعف بررسی شوند، بیشتر باید به بررسی اهدافی که برنامه ریزی شده اما محقق نشده اند پرداخت، بایستی ایرادات بررسی و منشاء مشکلات پیدا شود و سپس سریعاً حل و فصل شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: در شرایط فعلی باید کشاورزی قراردادی ورود کرده و اقتصاد کشاورزی را متحول نماید و این اتفاق باید از طریق برنامه ریزیهای سازمان جهادکشاورزی انجام شود تا سود کشاورز بیشتر گردد هدف نهایی همان افزایش سود کشاورز است و اگر این اتفاق نیفتد، تمجید و تشکر گرهی از مشکلات را حل نخواهد کرد.

وی هدف از برگزاری جلسات را ارائه راهکارهایی برای تحقق اهداف اقتصادی دانست و گفت: اگر راه حلی برای مشکلات پیدا شد باید در جلسات تخصصی بررسی و عملیاتی شوند، در غیر این صورت به کارگروه اقتصادی ارسال خواهد شد، در صورتی که آنها نیز موفقیتی در ارائه راه حل به دست نیاورند نهایتاً در شورای برنامه ریزی استان باید راه کاری برای این مشکلات ارائه شود.

فتحی عنوان نمود: پیشرفت در بخش پرورش ماهی 13 درصد است در حالی که تنها در دریاچه و سد خداآفرین ظرفیت تولید از این مقدار بیشتر می باشد باید این مسائل بررسی شده و راهکار عملی برای استفاده از تمام ظرفیت ها ارائه گردد در طول اجرای برنامه رصد و پایش برنامه می تواند به تحقق اهداف کمک کند.

وی گفت: کشاورزی قراردادی چیز جدیدی نیست و از قدیم بطور اصولی اما ساده و به صورت تناوبی  انجام می شد مثلاً زمینی که گندم کاشته شده بود بعد از برداشت ، گل آفتابگردان کاشت می شد که جزء برنامه های دولت نبود و شرکت داروهای روغنی از یک طرف با کشاورز و از طرف دیگر با بانک قرارداد امضا می کرد و سپس تضمین خرید محصول را به کشاورز می داد و ادوات مورد نیاز را برای تولید و بهره برداری محصول در اختیار کشاورز قرار داده و در انتها محصول را از کشاورز تحویل گرفته و حقوق کشاورز را پرداخت می کرد.

 فتحی ادامه داد: بنابراین امروز کشاورزی قراردادی کار و ایده جدیدی نیست و فقط نیاز به احیاء دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: اصولاً در بخشها و مقیاسهای بزرگ فعالیتهای کشاورزی، کشاورزی قراردادی کاربردی ندارد و اکثراً صاحبان زمین همان صاحبان شرکت های سرمایه گذاری هستند، اما برای بخش کشاورزی خرد؛ کشاورزی قراردادی امری حیاتی و روشی پر بازده است که همان فلسفه پیدایش شرکتهای تعاونی روستایی است.

وی گفت: بنابراین باید از ظرفیت‌های شرکت‌های تعاونی روستایی در جهت ریشه‌ای کردن کشاورزی قراردادی استفاده کنیم و دنبال روش های جدید و شرکت‌های جدید نرویم.

فتحی از بخش های مختلف خواست برای شروع شهرستان هایی که استعداد اجرای پروژه کشاورزی قراردادی را دارند شناسایی کرده و با بخش های مرتبط با جهاد شهرستان‌ها صحبت شده و زمین ها مشخص شوند و شرکت های تعاونی که مایل به شرکت در این پروژه هستند مشخص شوند تا فرآیند مربوطه برای نزدیک ترین زمان آماده اجرا شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: اگر نظام کشاورزی به دنبال حل مشکلات خود می باشد باید دو موضوع اصلی یعنی بازرگانی محصولات کشاورزی و نظام بهره برداری حل و فصل یک بار برای همیشه حل و فصل شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید