Iranian Agriculture News Agency

زنان روستایی شهرستان ورزقان پیشگامان تولید عدس سالم در کشور

تولید 10 درصد عدس ایران در ورزقان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورزقان به دلیل عدم استفاده از سموم در تولید عدس در شهرستان ورزقان و با توجه به رعایت اصول مدیریتی آن در تناوب با گندم، عدس یکی از محصولات سالم این شهرستان محسوب می شود .

تولید 10 درصد عدس ایران در ورزقان

محمدحسن علیپور در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه عدس بعنوان یک محصول، حاوی پروتئین زیادی است، گفت: این محصول غیر از تامین پروتئین منافع دیگری از جمله تثبیت ازت دارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه شهرستان ورزقان از لحاظ سطح زیر کشت عدس، در استان آذربایجان شرقی رتبه اول را به خود اختصاص داده و حدود 60 درصد عدس استان در آن تولید می‌شود گفت:  10 درصد عدس تولیدی کشور (در حدود 8 هزار تن) در شهرستان ورزقان تولید و به بازار عرضه می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ورزقان با بیان اینکه در خود شهرستان بعد از گندم دومین محصول غالب شهرستان بشمار می آید گفت: در سال زراعی 98-99 سطح زیر کشت عدس در این شهرستان 10 هزار و پانصد هکتار بوده و در حال حاضر برداشت آن در سطح شهرستان شروع شده است.

وی در خصوص میزان عملکرد در زمینه کشت عدس، گفت: عملکرد شهرستان ورزقان از میانگین عملکرد دیم کشوری بالا بوده و عملکرد مزارع دیمی عدس در سال زراعی جاری 750 کیلو است البته سال گذشته در مزارع نمونه دیم شهرستان تا 1530 کیلو نیز برداشت شده است.

علیپور خاطرنشان کرد: با بروز خشکسالی و تغییرات اقلیمی کشت عدس با محدودیت‌‌‌‌‌هایی مواجه شده است و کشت نیز باید متوجه ارقامی باشد که نسبتا مقاوم در برابر کم آبی باشند که ارقام بیله سوار و کیمیا نمونه هایی از این دست هستند .

وی ادامه داد: در شرایط فعلی  کشت غالب ارقام عدس در این شهرستان بومی بوده و بعضاً از ارقام اصلاح شده همچون بیله‌سوار نیز استفاده می‌گردد که عملکرد ارقام بیله سوار کشت شده در شهرستان ورزقان810 تا 830  کیلوگرم در هکتار است.

مدیر جهادکشاورزی ورزقان با بیان اینکه 100 درصد برداشت عدس در این شهرستان بصورت دستی بوده و بانوان نقش مهمی در برداشت آن ایفا می نمایند افزود: در شرایط فعلی با توجه به کوتاهی ارتفاع بوته ارقام محلی یا بومی امکان برداشت مکانیزه وجود ندارد و بانوان نقش مهمی در برداشت آن ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه قیمت عدس در وضعیت فعلی مناسب است و هر کیلوگرم آن توسط بخش خصوصی و واحد بسته بندی 15 هزار تومان خریداری میشود ادامه داد: اگر این روند ادامه داشته باشد احتمال افزایش سطح زیر کشت در سالهای آتی وجود دارد.

علیپور با بیان اینکه خوشبختانه به دلیل عدم استفاده از سموم در تولید عدس در شهرستان و با توجه به رعایت اصول مدیریتی آن در تناوب با گندم، یکی از محصولات سالم این شهرستان محسوب می شود و توانسته ایم کد غذای سالم را برای محصول عدس شهرستان ورزقان اخذ کنیم، افزود: سعی خواهیم کرد در آینده با فراوری و اصول بسته بندی صحیح آن با برند منطقه به بازار مصرف عرضه کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید