Iranian Agriculture News Agency

عملیات ردیابی مگس میوه مدیترانه‌ای در خراسان جنوبی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، اظهار کرد: با ردیابی های صورت گرفته، آفت مگس میوه مدیترانه ای در برخی از باغات شهرستان طبس مشاهده شد .

عملیات ردیابی مگس میوه مدیترانه‌ای در خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مهدی یوسفی با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه ای یکی از مهم ترین و مخرب ترین آفات محصولات باغی در جهان و ایران است، افزود: این آفت چند میزبانه (پلی فاژ) بوده که دامنه میزبانی آن بیش از 300 گونه میوه، سبزیجات و گیاهان زینتی را در بر می‌گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان داشت: این آفت برای اولین بار درآذرماه سال 98 در سطح 15 هکتار از باغات انار منطقه خرو شهرستان طبس مشاهده گردید که بلافاصله با مشاهده آفت کارگاههای آموزشی در سطح روستاها برگزار شد وکلیه تجهیزات ردیابی، پیش آگاهی و کنترل آفت  با هماهنگی مدیریت محترم شهرستان طبس تهیه و در اختیار شبکه مراقبت و پیش آگاهی شهرستان به منظور پایش و اعلام زمان مبارزه قرار گرفت.

یوسفی ادامه داد: در همین راستا یک دستگاه دیتالاگر در محل باغ نصب و یک نفر کارشناس ناظر گیاه پزشکی جهت رصد و پایش آفت در منطقه مستقر گردید.

وی بیان کرد : فرمون­های جلب کننده آفت در اواخر فروردین ماه سال 99 در باغات شهرستان طبس توسط کارشناسان شبکه مراقبت شهرستان نصب گردید و ظهور آفت در چهارم خردادماه سال 99 گزارش شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان داشت: آماده سازی ونصب تله های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، سراتینکس ، فرمون‌های جلب کننده حشرات و طعمه مسموم تهیه شده با پروتئین هیدرولیزات به همراه هماهنگی و مشارکت نیروهای بسیج سازندگی نقش بسزایی در کاهش جمعیت آفت و پیشگیری از خسارت آن داشته است.

وی از باغداران عزیز خواست تا با رعایت بهداشت عمومی کف باغ، شامل جمع آوری و دفن میوه های ریخته شده پای درختان در عمق 50 سانتی متری خاک و تسریع در برداشت میوه های رسیده ونیز رعایت مسائل قرنطینه ای شامل عدم جابجایی و نقل و انتقال میوه های آلوده به دیگر نقاط در کاهش میزان آلودگی باغات خود همکاری کنند.

یوسفی افزود: با توجه به اینکه آفت مگس میوه مدیترانه ای در استان خراسان جنوبی جزء آفات قرنطینه داخلی محسوب می شود عملیات ردیابی و پایش مستمر آن در کلیه باغات  استان توسط اعضای شبکه مراقبت بخش خصوصی و دولتی در حال انجام می­باشد و دراین خصوص پیگیر جذب اعتبارات از منابع استانی و ملی هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید