Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان

۲۶.۵ درصد اراضی کشاورزی کردستان در دولت تدبیر و امید تجهیز شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید (سال ۱۳۹۲) تاکنون ۱۴ هزار و ۹۲۲ هکتار اراضی آبی استان به سیستم‌های آبیاری نوین کشاورزی تجهیز شده که حدود ۲۶.۵ درصد کل طرح‌های اجرا شده در این بخش است.

۲۶.۵ درصد اراضی کشاورزی کردستان در دولت تدبیر و امید تجهیز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدفرید سپری اظهار داشت: از سال ۱۳۷۲ تاکنون طرح‌های نوین آبیاری در ۵۶ هزار و ۵۰۳ هکتار اراضی این استان اجرا شده که شامل ۴۰ درصد اراضی آبی استان است که با اجرای این میزان سیستم آبیاری سالانه حدود ۲۲۶ میلیون متر مکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی می‌شود.

وی افزود: تاکنون یک هزار میلیارد ریال برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کردستان هزینه شده و این استان رتبه اول کشور را در اجرای طرح داشته و حدود ۱۸ درصد از میانگین ۲۲ درصد کشور بالاتر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: این سازمان در نظر دارد با همکاری بهره‌برداران و پرداخت تسهیلات بلاعوض سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این استان را در سال جاری به سامانه‌های نوین آبیاری مجهر کند.

وی اضافه کرد: این میزان زمین شامل یک هزار و ۹۰۰ هکتار به سامانه بارانی، ۳۰۰ هکتار قطره‌ای و یک هزار و ۳۰۰ هکتار هم کم فشار مجهز است.

سپری گفت: برای اجرای این طرح‌ها ۴۲۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار لازم است و دولت در نظر دارد به منظور افزایش بهره‌وری استفاده از آب و راندمان تولید در مزراع و باغات برای اجرای این طرح‌ها تسهیلات یارانه‌ای بلاعوض در ۲ بخش اراضی خرده مالکی و تجمیعی تخصیص دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: هم اکنون سهم این تسهیلات اراضی خرده مالکی هر هکتار آبیاری قطره‌ای ۱۷۵ میلیون ریال، بارانی ۱۰۵ میلیون ریال و کم فشار ۷۰ میلیون ریال است.

سپری افزود: همچنین اگر کشاورزان اراضی خود را به صورت تجمیعی یا یکپارچه سازی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز کنند تا ۸۵ درصد هزینه‌ها از سوی دولت پرداخت می‌شود و تنها ۱۵ درصد هزینه به عهده مالکین است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید