Iranian Agriculture News Agency

خبرنگار خبرگزاری ایانا در استان ایلام

درخت بنه سرمایه ای عظیم در ملکشاهی

خبرنگار خبرگزاری ایانا در استان ایلام بیان نمود:سقز که شیره مترشحه از تنه ی درخت بنه است ، ارزشمندترین محصول درخت بنه محسوب می شود ، بوی بسیار خوشی دارد و کاربرد دارویی آن فراوان است

درخت بنه سرمایه ای عظیم در ملکشاهی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، در میان جنگلهای رشته کوه های زاگرس درختی وجود دارد که آن را پسته وحشی یا بنه و در اصطلاح محلی "ون" می ‌نامند . نام علمی آن Pistaciaatlantica است که از درختان منحصر به فرد در استان ایلام و شهرستان ملکشاهی به شمار می رود.

"بنه" درختی مقاوم بوده  و در شرایط مناسب تا 300 سال و یا حتی بیشتر عمر می کند.

صمغ سقز با نام محلی "جاجگ" یکی از فرآورده های مهم جنگلی استان است که در صنایع دارویی، صنعت فیلم سازی، عکاسی، چشم پزشکی، درمانهای طب سنتی نظیر نارسایی های گوارشی و عفونی کاربرد زیادی دارد.

از محصولات و کاربردهای بنه (ون) می توان به برگ، میوه کال، میوه رسیده، صمغ و چوب آن اشاره کرد.

میوه  بنه، پس از چیده شدن از درخت و تمیز و خشک کردن و خرد شدن در آسیاب در غذاهای سنتی  مانند "گمگه" بسیار لذیذ و شفا بخش  و مقوی است.

از میوه کال بنه در اردیبهشت ماه ترشی بنه یکی از خوشمزه ترین ترشیها بدست می آید و از خشک شده این میوه کال می توان به جای زرشک در آشپزی استفاده کرد.

روغن میوه بنه، در صنعت داروسازی و طب گیاهی کاربرد دارد و در جهت بهبود دردهای روماتیسمی و عضلانی خاصیت معجزه آسایی دارد.

سقز که شیره مترشحه از تنه ی درخت بنه است ، ارزشمندترین محصول درخت بنه  محسوب می شود ، بوی بسیار خوشی دارد و کاربرد دارویی آن فراوان است و با جرات می توان گفت که با کندر و صمغ عربی قابل مقایسه است.

از جوشاندن برگهای این درخت  شیره ای بدست بدست می آید که نوعی ضد عفونی کننده قوی است. پودر برگهای این درخت  نیز نوعی حنا برای موی سر است.

قابلیت پیوند زدن پسته و استحصال کلخنک  از درخت بنه با توجه به هم خانواده بودن این دو درخت با هم از ظرفیتهای عظیم منطقه است.

در حال حاضر بهره برداری علمی در کنار ایجاد صنایع تبدیلی از این نعمت بزرگ شهرستان ملکشاهی صورت نمی گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید