Iranian Agriculture News Agency

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام:

بیماری کریمه کنگو در صورت درمان نشدن صحیح موجب مرگ می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بیماری CCHF یا تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در صورت درمان نشدن صحیح موجب مرگ می‌شود.

بیماری کریمه کنگو در صورت درمان نشدن صحیح موجب مرگ می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، جمیل صادقی‌فر گفت: یکی از خطرناکترین بیماری‌های مشترک انسان و دام، بیماری کریمه‌کنگو با علائم تب، بیحالی، خونریزی است که در صورت عدم درمان صحیح موجب مرگ می‌شود.

وی با اشاره به راه‌های انتقال بیماری به انسان افزود: گزش کنه، له کردن کنه روی پوست بدن -خوردن گوشت، جگر، قلوه و ... تازه و نپخته، تماس با گوشت یا امحاء و احشاء دام آلوده، انتقال از طریق تماس با خون و ترشحات فرد بیمار از راه‌های انتقال این بیماری خطرناک به انسان است.

صادقی فر با ذکر این نکته که در چند سال اخیر هیچ گونه مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است، اضافه کرد: به هم استانی‌های عزیز توصیه می‌شود جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک از مصرف گوشت نیم پز و نپخته جدا خودداری کنند، گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز و مورد تائید تهیه وحداقل ۲۴ ساعت آن را در دمای یخچال ۸-۴ درجه نگهداری و بعد مصرف کنند، در صورت تمایل به مصرف جگر حداقل ۴۸ ساعت آن را در یخچال نگه داری و بعد مصرف کنند، از تماس با لاشه احشاء، خون و ترشحات دامی بدون استفاده از وسایل حفاظتی مانند دستکش، روپوش و ... خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان ایلام یادآور شد: در صورت مشاهده هرگونه علایم بیماری در خود یا اطرافیان در اولین فرصت به پزشک مراکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.

او در پایان اظهار کرد: این بیماری ویروسی می‌تواند از بیمار به پرسنل بیمارستان منتقل شود چونکه با خون و ترشحات بیمار در ارتباط هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید