Iranian Agriculture News Agency

نوشیدنی معجزه‌آسا به‌نام خاکشیر خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی خبر داد: سطح زیر کشت خاکشیر در استان خراسان‌جنوبی بالغ بر ۲۱۴ هکتار آبی و ۲۶ هکتار دیم است.

نوشیدنی معجزه‌آسا به‌نام خاکشیر خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه سطح زیر کشت خاکشیر در استان خراسان‌جنوبی بالغ بر ۲۱۴ هکتار آبی و ۲۶ هکتار دیم است، گفت: خاکشیر محصول بسیار کم‌آبی است و به راحتی در شرایط آب و هوایی کویری استان سازگاری دارد و در سال‌هایی که بارندگی مطلوب باشد با سه نوبت آبیاری محصول خاکشیر آماده برداشت خواهد بود.

غلامرضا قوسی با اشاره به اینکه خاکشیر در فروردین‌ماه کاشته و اواسط اردیبهشت‌ماه برداشت می‌شود، بیان داشت: خاکشیر، محصولی کم‌آب و با دوره رشد کوتاه است که بیشتر در داخل مزارع دیگر کشت می‌شود و می‌تواند منبع در آمد خوبی برای کشاورزان باشد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت خاکشیر مربوط به شهرستان بشرویه است، عنوان کرد: بشرویه قطب تولید خاکشیر است و علاوه بر تأمین نیاز استان با نام و نشان بشرویه به استان‌های خراسان‌رضوی، تهران، کرمان و یزد نیز ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: از هر هکتار به‌صورت میانگین بیش از ۶۰۰ کیلوگرم خاکشیر برداشت می‌شود و زودرس بودن و رنگ روشن دانه‌ها از ویژگی‌های خاکشیر تولیدی در بشرویه است.

وی از صادرات فله‌ای خاکشیر به‌دلیل نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته‌بندی خبر داد و عنوان کرد: خراسان‌جنوبی از قابلیت‌های به‌سزایی در پرورش گیاهان دارویی برخوردار است و باید به این ظرفیت‌ها توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

قوسی از پیش‌بینی برداشت ۱۰۰ تن خاکشیر از سطح زیر کشت این محصول در استان خبر داد و گفت: نیاز آبی پایین، سازگاری با اقلیم گرم و خشک منطقه، قیمت مناسب فروش، مقرون به‌صرفه بودن، پایین بودن هزینه‌های نهاده‌ها، تولید بیشتر، مقاومت به آفات و بیماری‌ها و تناوب مطلوب زراعی باغات از مزایای کشت خاکشیر در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از خواص معجزه‌آسای دانه‌های خاکشیر، کنترل‌کننده و تسکین‌دهندگی فشارخون است، مطرح کرد: از دیگر خواص معجزه‌آسای خاکشیر درمان یبوست‌های ناشی از غلبه سودا در بدن و یبوست‌‌های ناشی از اضطراب و تنش‌های عصبی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید