Iranian Agriculture News Agency

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

۵۰ هزار هکتار اراضی کشور، مستعد کشت گیاهان دارویی است

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۵۰ هزار هکتار عرصه در کشور مستعد کشت گیاهان دارویی است که با زیرکشت بردن آنها برای صادرات این محصول برنامه‌ریزی خواهد شد.

۵۰ هزار هکتار اراضی کشور، مستعد کشت گیاهان دارویی است

عباسعلی نوبخت در سفر یک روزه به استان قزوین برای بررسی وضعیت جنگل‌ها و مراتع این استان در مصاحبه با خبرنگاران استان قزوین گفت: رسانه‌ها را بازوان توانمند مسئولان در صیانت از جنگل‌ها دانست و اظهار کرد: با کمک رسانه‌های گروهی و اجرای برنامه‌های ترویجی در میان گروه‌های مختلف جامعه تلاش می‌کنیم حساسیت مردم به صیانت از جنگل‌ها بیشتر شده و مردم در اجرای طرح‌ها مشارکت داشته باشند.

نوبخت افزود: حتی نقد رسانه‌ها برای ما ارزشمند و راهگشاست و می‌تواند نقاط ضعف و چالش‌ها را یادآوری کرده و برای حل آن مسئولان را مصمم‌تر کند.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: نقش‌آفرینی رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و کمک به حفظ پوشش گیاهی برای ما ارزشمند است و می‌تواند در تحقق برنامه‌ها مؤثر باشد و از این همکاری استفاده خواهیم کرد.

وی وسعت جنگل‌های کشور را در مجموع حدود ۱۴ میلیون و ۳۵۵ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: این جنگل‌ها در ۵ ناحیه رویشی قرار دارند و برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و مهمترین رسالت ما حفظ پوشش گیاهی کشور در مراتع و جنگل‌ها و در کنار آن احیا و غنی سازی این عرصه‌ها است.

جنگل‌کاری در ۳۰ هزار هکتار از اراضی شیب دار 

وی در ادامه در خصوص استفاده از زمین‌های شیب دار اظهار کرد: امسال با برش‌های استانی برای توسعه اراضی شیب دار برنامه داریم و در عرصه‌های جنگلی و مرتعی حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه تخصیص داده شده که زیر پوشش جنگل کاری قرار گیرد.

به گفته نوبخت در حال حاضر برش این طرح در سطح ۳۰ هزار هکتار از اراضی شیب دار صورت گرفته که در استان‌های مختلف از جمله قزوین هم اجرایی خواهد شد.

۶۰ هزار هکتار نهال کاری

وی یادآور شد: در دو سال گذشته توسط معاونت امور جنگل بیش از ۶۰ هزار هکتار بذرکاری و نهال کاری در کشور اجرا شده که استان قزوین هم سهمی را به خود اختصاص داده که جا دارد از اجرای این طرح حمایت کنیم تا تداوم یابد.

خطای انسانی عامل بیشتر حریق‌ها در مراتع

نوبخت در خصوص میزان حریق در مراتع و جنگل‌ها گفت: آمارهای مربوط به وضعیت حریق در جنگل‌ها بر عهده یگان حفاظت سازمان است اما متأسفانه تعداد حریق‌ها امسال افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: بیشتر حریق‌ها ناشی از خطای انسانی و گرم شدن هوا و آتش گرفتن پوشش‌های گیاهی خشک و علف‌های هرز است و در این میان برخی درختان توخالی و معیوب هم از بین رفته‌اند اما بسیاری از این حریق‌ها سطحی بوده‌اند.

هیچ بالگردی برای اطفای حریق نداریم

معاون سازمان جنگل‌ها در خصوص ضرورت تأمین تجهیزات هوایی برای اطفای حریق اظهار کرد: برای اطفای حریق در جنگل‌ها باید ابزار و تجهیزات لازم تأمین شود که در این راستا داشتن بالگرد ضروری است اما در حال حاضر از این وسیله مهم محروم هستیم و از امکانات اطفای هوایی سایر دستگاه‌ها برای حوادث استفاده می‌کنیم.

نوبخت اضافه کرد: سازمان جنگل‌ها برای تأمین بالگرد پیگیری لازم را انجام داده و امیدواریم بتوانیم نیازهای این بخش در اطفای هوایی حریق را تأمین کنیم.

وی افزود: در هنگام حریق معمولاً ساکنان محلی و تشکل‌های مردمی هم در کنار دستگاه‌های امدادی حضور پیدا می‌کنند و این درک مسئولیت برای ما اهمیت زیادی دارد و قدردان این افراد هستیم هرچند باید دانست پوشش جنگلی فقط به ما تعلق ندارد بلکه یک میراث ملی و جهانی و نعمت خدادادی است که همه وظیفه داریم از آن صیانت کنیم.

توسعه پوشش گیاهی در کشور

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: در کشور سرمایه‌های ارزشمندی داریم که باید از آن صیانت شود و با توسعه پوشش گیاهی در اطراف جاده‌ها و مسیرهای رودخانه‌ها می‌توان به ایجاد پوشش‌های جدید اقدام کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها از اعتبارات سالانه بخشی را برای تجهیز وسایل اطفای حریق اختصاص می‌دهد که سیاست سازمان جنگل‌ها امور پیشگیرانه است لذا دفتر ترویج در استان‌های مختلف فعالیت‌هایی انجام داده و با فرمانداران، دهیاران و بخشداران هماهنگ شده‌ایم تا پیشگیری با جدیت صورت گیرد و حریق‌ها به حداقل برسد.

وی بیان کرد: مجموعه تهدیدها در جنگل برای همه دنیا یکسان است و شاید برخی حریق‌ها زیاد آسیب رسانده اما بیش از ۹۰۰ مورد حریق در همان ابتدا مهار شده و اجازه ندادیم آسیب‌ها بیشتر شود البته ۵ فقره حریق گسترده هم داشتیم که باید مراقب باشیم این حوادث با همکاری مردم به حداقل برسد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری یادآور شد: این حوادث وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند تا به عنوان سربازان این مردم از سرمایه‌های کشور و انفال محافظت کنیم و این باغ‌های طبیعی را که خداوند به ما عطا کرده حفظ کنیم و در سازمان جنگل‌ها در این بخش برنامه داریم که در این راستا تفاهم نامه‌ای با بسیج سازندگی امضا شده تا به هدف برسیم.

۵۰ هزار هکتار اراضی کشور مستعد کشت گیاهان دارویی است

نوبخت اظهار کرد: در بررسی‌های انجام شده ۵۰ هزار هکتار عرصه در کشور مستعد کشت گیاهان دارویی است که با برنامه ریزی مناسب می‌توانیم این اراضی را زیرکشت برده و برای صادرات آن هم اقدام کنیم.

وی گفت: تمام فعالیت‌ها بر اساس طرح و برنامه تعریف شده و بدون مطالعه و تحقیق کاری صورت نمی‌گیرد و تلاش می‌شود در صیانت از منابع طبیعی که متعلق به همه مردم است برنامه ریزی ها بدون آسیب رساندن به طبیعت و محیط زیست باشد تا این سرمایه‌ها صیانت شود.

وی اضافه کرد: مردم باید از عرصه‌های طبیعی حداکثر بهره برداری را داشته باشند و معیشت و اقتصاد آنها از اجرای این طرح‌ها منتفع شود و همه سود ببرند و طرح‌ها نیز بر اساس اعلام نیاز استان‌ها باشد و در عرصه گیاهان دارویی در قزوین هم می‌توانیم کارهای خوبی را عملیاتی کنیم.

زراعت چوب در سطح ۳۰ هزار هکتار

وی بیان کرد: در قانون ششم توسعه باید ۷۵ هزار هکتار از عرصه‌های کشور تحت پوشش زراعت چوب قرار می‌گرفت که در این میان از سوی مؤسسه تحقیقات جنگل و مرتع مطالعاتی صورت گرفت تا عرصه‌های مستعد شناسایی شوند تا زراعت چوب داشته باشند.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: همچنین از سوی مؤسسه تحقیقات جنگل و مرتع نقشه‌های UTM در سطحی معادل ۹۲۸ هزار هکتار تهیه شده و در سال جهش تولید قرار است ۳۰ هزار هکتار از اراضی به زراعت چوب اختصاص یابد تا نیاز کشور در این زمینه تأمین شود.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته بیش از ۲۲۰ هزار هکتار عرصه از مراتع و زمین‌های ملی به زراعت چوب اختصاص یافت و امسال امیدواریم از عرصه‌های زیر کشت رفته تا حدود یک میلیون مترمکعب چوب در نقاط مختلف تولید و برداشت شود.

نوبخت گفت: از آنجا که در تحریم هستیم لذا باید همه نیازهای چوب خود را در داخل بدون آسیب زدن به طبیعت تأمین کنیم.

وی از مردم خواست در صیانت از جنگل‌ها و مراتع جدی باشند و در صورت مشاهده هرگونه تخریب و آسیب در این عرصه مراتب را با شماره تلفن ۱۵۰۴ اطلاع دهند تا بتوان عرصه‌ها را حفظ کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید