Iranian Agriculture News Agency

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه :

کشت گیاهان پرآبخواه رو به کاهش است

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با توجه به کم آبی شهرستان و پرآبخواه بودن محصول صیفی از جمله طالبی محلی( مجدی) میزان تولید و سطح زیرکشت آن در سال زراعی ۹۹- ۹۸ با ۸۰ درصد کاهش به ۲۰ هکتار رسید.

کشت گیاهان پرآبخواه رو به کاهش است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، حسن زارع با بیان اینکه تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و تغییر الگوی کشت  را علت کاهش سطح زیرکشت برشمرد و  اظهار کرد: در سال‌های اخیر ۱۰۰ هکتار اراضی  به کاشت این محصول، اختصاص داشت.

وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی و مراقبت‌های ویژه کشاورزان در زمینه داشت و برداشت تولید این محصول در هر هکتار به طور متوسط ۲۴ تن و در بعضی مزارع تا ۳۰ تن  رسید و امسال  در مجموع ۵۰۰ تن محصول برداشت شد .

این مسئول تصریح کرد: با وجود  شرایط مطلوب بارندگی اواخر پارسال و اوایل سال ۹۹، هنوز شرایط آبی شهرستان شرایط مناسبی برای بخش کشاورزی نیست و هر سال  از میزان ذخایر آبی و بارندگی‌ها کاسته می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه هفته گذشته گفته بود: حدود پنج هزار هکتار اراضی و باغ های این شهرستان از سال ۱۳۷۰ تاکنون به آبیاری نوین تجهیز شده و از این میزان حدود سه هزار هکتار آن در دولت یازدهم و دوازدهم اجرا شده است .

مهدی غیب الهی با تبیین  اهمیت طرح‌های آبیاری نوین در افزایش بهره وری و راندمان تولید برای جهش تولید،  افزود: دولت آقای روحانی برای این میزان آبیاری نوین ۴۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان  پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه آبیاری کم فشار ، قطره ای ، زیرسطحی ، تیپ و تشتکی از روش های آبیاری اجرا شده است، اظهار کرد: همچنین امسال عملیات تجهیز ۵۰۰ هکتار دیگر اراضی و باغ ها به آبیاری نوین در دست اجراست .

دولت برای آبیاری کم فشار و قطره ای  در هر هکتار به ترتیب هفتاد میلیون ریال و ۱۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند و در این سامانه راندمان آبیاری از ۳۵ تا ۸۵ درصد افزایش می یابد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار  و ۵۰۰ خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید