Iranian Agriculture News Agency

۱۶ درصد گوسفندهای استان زنجان ژن‌دار شده است

رئیس سازمان به اجرای طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان زنجان اشاره کرد و گفت: از یک میلیون راس دام استان بیش از ۱۶۰ هزار راس گوسفند ژن دار شده است.

۱۶ درصد گوسفندهای استان زنجان ژن‌دار شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان زنجان، جواد تاراسی با بیان اینکه شش مرکز برای این کار تجهیز شده و ۱۵ هزار بانک ژن در استان تشکیل شده است، اظهار کرد: در سال بیش از ۲۰ هزار راس گوسفند ژن دار می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی زنجان، با بیان اینکه ۲۴ استان از این دستاورد استان استفاده می کنند، گفت: طرح ۹۲ هزار راسی شرکت پایداری که طرح بی نظیری محسوب می شود در استان مستقر شده و بیش از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تاراسی تاکید کرد: بیش از ۱۰۰ هزار راس گوسفند هم در خدابنده این طرح را به مرحله اجرا در خواهند آورد که با تحقق این مهم زنجیره گوشت قرمز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اصلاح نژاد دام سبک در بیش از ۱۳۰ دامداری در روستاهای استان زنجان انجام می شود ، ابراز کرد: این طرح افزایش تولید گوشت کشور را به همراه داشته و در ابعاد مختلف افزایش درآمد ، توجیه اقتصادی دامداری ، مهاجرت معکوس ، فعال سازی واحد های نیمه تعطیل و راکد و قطع وابستگی را به دنبال دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان ابراز کرد: این طرح از سال ۸۵ با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه زنجان با وارد کردن سلول‌های جنسی گوسفند نژاد برولامرینو از کشور نیوزیلند آغاز شد و بعد از اتمام عملیات اصلاح نژادی در مدت شش سال در محیطی کاملاً بسته در مزرعه دانشگاه، نخستین ایستگاه تحقیقاتی بخش خصوصی در سال ۹۱ در استان تشکیل و مراحل انتقال دام اصلاح‌شده به گله‌های مردمی نیز از سال ۹۲ آغاز شد و تاکنون هم موفق عمل کرده است.

تاراسی افزود: ایران جزو هشت کشور دارنده فناوری چندقلوزایی است که این فناوری به همت پژوهش گران زنجانی کلید خورده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید