Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام

مراقب کنه‌های تب‌آور باشید

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام از شهروندان خواست گوشت تازه خریداری شده را ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد یخچال نگهداری و سپس مصرف کنند.

مراقب کنه‌های تب‌آور باشید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، «وهاب پیرانی» اظهار کرد: تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه کنگو یک بیماری تب‌دار حاد و خونریزی دهنده مشترک بین انسان و حیوان است که توسط کنه منتقل می‌شود و این بیماری در دام علائم خاصی ندارد، اما در صورت انتقال به انسان خطرساز است.

وی با بیان اینکه دام مخزن این بیماری است و در صورت گزش توسط کنه آلوده، ویروس این بیماری به مدت ۷ تا ۱۰ روز در بدن دام بدون بروز هیچ علامتی باقی می‌ماند و پس از این مدت به واسطه سیستم ایمنی بدن دام از بین می‌رود، تصریح کرد: با شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها، شهروندان از مصرف جگر خام یا نیم پخته دام خودداری کنند.

پیرانی تصریح کرد: بیماری ویروسی تب کریمه کنگو دارای مشخصه ظاهری در گوشت و دام نیست و تنها راه اطمینان از مصرف گوشت، استفاده آن بعد از ۲۴ ساعت نگهداری در یخچال و سپس پوشیدن دستکش برای قطعه قطعه کردن آن است.

وی افزود: حفاظت در برابر گزش کنه به خصوص در کودکان و در هنگام تماس با دام که با دست بدون حفاظ اقدام به جدا کردن کنه و حتی له کردن آن می کنند، بسیار مهم است ، به علاوه باید به دامداران آموزش داده شود در هنگام تماس با دام از لباس پوشیده و مخصوص با رنگ روشن استفاده کنند و بعد از خروج از محل نگهداری دام‌ها، لباس های خود را تعویض کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام از  شهروندان خواست برای اطمینان از سالم بودن گوشت تازه خریداری شده، آن را بعد از ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد یخچال مصرف کنند و فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در مراکز، مراتب را با سامانه پاسخگویی سراسری دامپزشکی به شماره ۱۵۱۲ در میان گذارند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید