Iranian Agriculture News Agency

تغییر نگرش بهره برداران و اصلاح نظام آبیاری

روش‌های نوین آبیاری علاوه بر افزایش راندمان آبیاری و کاهش تلفات در جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از رشد بی‌رویه علف‌های هرز، کاربرد همزمان آب و کود، تسهیل عملیات کشاورزی و افزایش کمی و کیفی محصول نیز نقش دارد.

تغییر نگرش بهره برداران و اصلاح نظام آبیاری

به گزارش خبرنگار ااینا در استان چهارمحال و بختیاری،از آنجا که کشاورزی ریشه در دل چهارمحال و بختیاری دارد، این استان به سمت و سویی حرکت کرده که بهترین استفاده از آبی که صرف تولید محصول می‌شود را ببرد.

به همین دلیل فرصت و امکانات پیش آمده برای تغییر روش‌های‌ سنتی آبیاری را غنیمت شمرده و موفقیت‌های قابل توجهی را در کارنامه کشاورزی خود به ثبت رسانده است.

رستم غفاری یکی از کشاورزان روستای گوشه در شهرستان فارسان،چهار سال است که به همراه چند تن دیگر از کشاورزان اراضی ۲۲ هکتاری خود را به صورت یکپارچه به سیستم آبیاری بارانی مجهز کرده‌اند.

وی  گفت: وقتی رضایت یکی از آشنایان را در تغییر روش آبیاری از غرقابی به تحت فشار دیدم ،بنده نیز علاقه‌مند شدم و با مراجعه به جهادکشاورزی درخواست خود را به آنها اعلام کردم.

غفاری با بیان اینکه ۸۵ درصد هزینه اجرای سیستم آبیاری بارانی‌اش به صورت تسهیلات بلاعوض دولتی بوده است، افزود: پیش از این اگرچه مشکلات کم آبی به شکل کنونی نبود ولی ما در مقایسه با امروز که گرفتار خشکسالی شده‌ایم محصول بسیار کمتری برداشت می‌کردیم.

این کشاورز بالا بودن قیمت فروش زمین را علاوه بر بیشتر بودن محصول از دیگر مزایای استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار برشمرد و ادامه داد: این سیستم کار و زحمت کشاورزان را بسیار کم کرده است به گونه‌ای که دیگر نیاز نیست مثل قدیم برای انجام آبیاری چندین ساعت به صورت متوالی در مزرعه باشیم.

غفاری بیان کرد: بدون شک اگر می‌دانستم سیستم آبیاری تحت فشار چنین مزایایی دارد خیلی زودتر از این‌ها روش آبیاری خود را تغییر می‌دادم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید