Iranian Agriculture News Agency

خراسان شمالی در نقشه کاداستر رتبه برتر کشوری دارد

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان انیکه این استان ، طی دو سال متوالی در راستای تبثیت مالکیت (کاداستر و رفع تداخلات) و ساماندهی اراضی کشاورزی به عنوان استان برتر کشوری شناخته شده است گفت: تاکنون 96 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان نقشه‌ کاداستر آن تهیه شده است که از این میزان 17 هزار هکتار در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور جانمایی شده است.

خراسان شمالی در نقشه کاداستر رتبه برتر کشوری دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدباقر منتظری اظهار کرد: برنامه ریزی شده است امسال نیز 41 هزار هکتار دیگر در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور جانمایی شود.

وی افزود: سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در راستای قانون جامع حدنگار(کاداستر) و رفع تداخل با هدف سنداردار کردن اراضی کشاورزی در قالب اسناد تک برگی، از سال ۹۴ برنامه تهیه نقشه کاداستر در سطح ۶۵۰ هزار هکتار از زمین های زراعی، باغی، دیم و آیش را در دستور کار خود قرار داده است.

وی اظهار کرد: قرارداد تهیه نقشه رفع تداخلات درسطح 350 هزار هکتار از پلاک های ثبتی استان در راستای ماده 54 رفع موانع تولید و تسهیل در اجرای قانون جامع حد نگاری  منعقد شده است که تاکنون 209 پلاک در کمیسیون رفع تداخل استان مصوب شده است  و اراضی غیر ملی مصوب به میزان 135 هزار و 142 هکتار می باشد که کارهای قانونی در حال اجرا است.

وی اظهار امیدواری کرد: در سال جهش تولید با عنایت به قانون جامع حدنگار و تفاهم به عمل آمده بین وزارت جهادکشاورزی و ثبت اسناد و املاک کشور، انشاالله شاهد صدور سند تک برگی در سطح ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی برای مالکان بخش کشاورزی در استان باشیم.

وی اظهار کرد: در سفر استانی پارسال هیات دولت به این استان، مبلغ 60 میلیارد ریال جهت اجرای طرح کاداستر برای سالهای ۹۸ و ۹۹ مصوب شده بود که از مجموع اعتبار در نظر گرفته شده که در سال جاری30   میلیارد ریال آن تخصیص یافته است، که از نظر اعتبار در مقایسه با سال ۹۷، 41 درصد رشد داشته است.

منتظری اظهار کرد: در سال جاری از محل اعتبارات ملی جهت تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی  در سطح 131 هزار و 300هکتار از اراضی استان با مشاورین قرارداد منعقده شد، تاکنون نقشه برداری آن انجام شده و یا در دست تهیه است که در مقایسه با سال ۹۷ نیز 44 درصد رشد دارد.

وی افزود: در سال ۹۶، نقشه کاداستر در سطح 64 هزار هکتار از اراضی  کشاورزی استان تهیه شده  است.

منتظری با بیان اینکه اجرای طرح کاداستر گامی بزرگ در راستای توسعه کشاورزی، سنددار شدن زمین کشاورزان و تامین امنیت غذایی است گفت: با اجرای طرح ضمن کاهش اختلافات ملکی تمامی اراضی کشاورزی سند دار می شوند.

وی با بیان اینکه در طرح کاداستر تداخلات اراضی نیز کاهش پیدا می کند، افزود: دسترسی آسان به اطلاعات مالکیت همه مالکان از دیگر فواید اجرای این طرح به شمار می رود که از این طریق می‌توان به سهولت دریافت که این ملک متعلق به چه کسی است.

وی گفت: با توجه به اینکه موضوع رفع تداخلات اراضی ملی و مستثنیات در پلاک های ثبتی، بیشترین تنش ها را در استان داریم، با تهیه نقشه کاداستر، کمک موثری به موضوع رفع تداخلات خواهد داشت.

خراسان شمالی 654 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید