Iranian Agriculture News Agency

رشد ۱۰۰ درصدی تولید نهال در اصفهان

در تولید نهال به عنوان پیشنیازی اساسی در توسعه باغ ها و افزایش محصولات دیگر بویژه میوه ها، این استان رتبه یک کشور را به خود اختصاص داده است.

رشد ۱۰۰ درصدی تولید نهال در اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، افزایش شرکت‌های دانش بنیان در ارتباط با تولید نهال و پژوهشهای مرتبط با آن از دیگر نقاط مثبت و قابل توجه در این عرصه در استان به شمار می رود، آغاز فعالیت مجموعه های تولیدی تحقیقاتی و شرکتهای دانش بنیان در تولید نهال گواهی شده از جمله دیگر اقداماتی است که در یکی دو سال اخیر در اصفهان شروع شده و به تولید این محصول در سال ۹۸ برای اولین بار در کشور  و بالغ بر ۶۰ هزار اصل نهال منجر شد.

انواع نهال درختان هسته دار و دانه دار و دانه ریز مانند زردآلو، آلو، هلو، سیب گلابی، انگور، انار و گردو از جمله تولیدات استان اصفهان است که در سایر نقاط کشور خریدار دارد.

 بیشترین تولید نهال در استان در شهرستانهای مبارکه، فلاورجان، شهرضا  و نجف آباد انجام می‌گیرد و بخشی از آن هم به خارج از کشور صادر می شود که ارزآوری را به همراه دارد.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، نهال تولیدی در استان اصفهان سبب ایجاد بیش از ۱۵ هزار هکتار باغ در سراسر کشور می شود که میزان نقش قابل توجهی در تولید اکسیژن و بهبود هوا خواهد داشت و به افزایش کشت محصولات دیگر  نظیر میوه ها در سالهای گذشته آینده کمک خواهد کرد

احمدرضا رییس زاده  اظهارداشت: با برنامه ریزی و هماهنگی های لازم و با تدابیر اتخاذ شده شاهد رشد این صنعت بوده ایم و در خصوص صادرات آن باید گفت که توجه زیاد کشورهای خارجی به کیفیت محصولات باید در زمین کیفی‌سازی هم نهایت دقت را داشته باشیم.

وی ادامه داد: بسیاری از نهال های استاندارد و به ویژه گواهی شده می‌تواند زمینه تولید دیگر محصولات را افزایش دهد و سرمایه‌گذاری بلند مدت ۳۰ ساله در یک باغ را به همراه خواهد داشت، نهال درخت مانند مزرعه زراعی نیست که در صورتی که بذر نامرغوب در آن استفاده شود سال بعد بتوان آن را تغییر داد و از بذر دیگری استفاده کرد، بنابراین باید در زمینه کیفی سازی و اصالت هر چه بیشتر این نهاده با ارزش تلاش شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد:  از سوی دیگر تولید نهال شناسه دار با برچسب، حمایت از باغات مادری به عنوان منبع اصلی تامین کننده نهال باید به طور ویژه مد نظر قرار گیرد و از شرکت‌های دانش‌بنیان که در این زمینه فعال هستند حمایتهای لازم صورت گیرد.

اصفهان رتبه اول در تولید نهال

رییس زاده تصریح کرد: ‎در زمان حاضر انواع نهال درختان میوه از انواع دانه دار هسته دار و نیمه گرمسیری به صورت شناسه دار و با نظارت در ۳۵ نهالستان و مرکز کشت بافتی با ظرفیت تولید سالانه بیش از پنج میلیون اصله نهال تولید شده و در حال عرضه است که رتبه اول نهال شناسه دار را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: همچنین در چهار واحد دانش بنیان زیر نظر کمیته فنی استان بیش از ۷۰۰ هزار انواع پایه های رویشی و نهال گل محمدی کشت بافتی از ارقام برتر از طریق کشت بافت تولید می شود که با برنامه ریزی انجام گرفته و به منظور افزایش کیفیت نهال حدود ۱۰۰ هزار از این پایه ها بین نهالستان های توانمند توزیع شده و مابقی به سایر استانها عرضه می شود.

به گفته مدیر باغبانی ، ‎استان اصفهان رتبه اول تولید پیوندک گواهی شده از انواع درختان هسته دار و دانه دار به تعداد ۲.۵ میلیون چشمه پیوندک را به خود اختصاص داده، ‎همینطور سالانه بیش از ۶۰ هزار اصله نهال گواهی شده از حدود ۳۰ رقم برتر در شرکت کشاورزی فجر اصفهان تولید و در حال عرضه است.

رییس زاده درباره ‎اهم برنامه های در دست اجرای سازمان جهاد کشاورزی استان با هدف رشد و ارتقا صنعت تولید نهال گفت: تولید و ترویج استفاده از نهال های با پایه رویشی، تولید و ترویج استفاده از نهال گردوی پیوندی، ساماندهی مراکز توزیع نهال از طریق اخذ مجوز توزیع از نظام صنفی و  ساماندهی تولید کنندگان غیر مجاز در قالب تعاونیهای تولید و تحت نظارت کمیته فنی نقش بسزایی در توسعه این صنعت و جهش تولید در آن را خواهد داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید