Iranian Agriculture News Agency

ساخت ۲۰ سردخانه جدید در آذربایجان شرقی

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: ۲۰ واحد سردخانه‌ای جدید با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان در استان در حال ساخت است.

ساخت ۲۰ سردخانه جدید در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، ایاز برنو افزود: این ۲۰ واحد افزون بر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که با پایان آنها تعداد سردخانه‌های آذربایجان شرقی به ۱۳۵ واحد می‌رسد و به لحاظ ظرفیت هم ۱۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

 وی اضافه کرد: تعداد سردخانه‌های آذربایجان شرقی پارسال  ۱۱۵ واحد بود که با ظرفیت ۳۸ هزار و ۵۰۰ تن بارگیری شد .

 برنو گفت: سردخانه‌های آذربایجان شرقی برای ۱۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم و۲۶۰۰ نفر دیگر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است و ۱۶شهرستان استان دارای سردخانه بوده و مراغه، میانه ، تبریز و اهر بیشترین تعداد این واحد‌ها را دارند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان  افزود: هوراند، ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا سردخانه ندارند که در حال پیگیری برای سرمایه گذاری هستیم و شهرستان جلفا به زودی صاحب سردخانه می‌شود.

وی با بیان اینکه سردخانه‌ها یکی از مهمترین زیرساختهای توسعه پایدار در اقتصاد کشاورزی است و بدون آن‌ها توسعه کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی غیر ممکن است افزود: آذربایجان شرقی به علت قرار گرفتن در مسیر صادرات ، مرکز مهم در زمینه فرآوری محصولات به شمار می‌رود و اقلام بسیاری از خشکبار همچون کشمش و پسته وارد استان شده و بسته بندی می‌شود و اکنون استان در زمینه فرآوری خشکبار دارای رتبه اول کشور است.

وی گفت: صنایع تبدیلی نخود نیز منحصر به آذربایجان شرقی و در بخش ممقان شهرستان آذرشهر است، به طوری‌ که ۱۲۰۰ کارگاه تولیدی در این شهر در حال فراوری نخود هستند و نخود پزان سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن نخود را فرآوری و نخودچی تولیدی را علاوه بر تامین نیاز داخلی  به سایر کشور‌ها صادر می کنند همچنین لپه مورد نیاز کشور نیز در آذرشهر فراوری می‌شود و کارخانه‌های صنایع تبدیلی استان با فن آوری بالایی فعالیت کرده و دارای فضای تمیز کاری هستند.

 برنو همچنین در خصوص وضع صنایع تبدیلی گل محمدی که خاستگاه این محصول ارزشمند است گفت: ۱۵ کارخانه فرآوری گل محمدی در آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند که با داشتن فن آوری فرآوری سطح بالا ، هر یک با ظرفیت متوسط ۱۰۰۰ تن و در مجموع ۱۵ هزار تن ، گلاب ، اسانس و عرق گل محمدی تولید می‌کنند.

وی با بیان این ‌که کارخانه‌های صنایع تبدیلی گل محمدی استان با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند هم گفت: واحدهای فرآوری این محصول به اندازه کافی در استان وجود دارد اما برخی اوقات قیمت پیشنهادی بالای سایر استان ها ، موجب خروج گل محمدی از آذربایجان شرقی می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید