Iranian Agriculture News Agency

افزایش سه برابری تولید کلزا در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی چهارمحال و بختیاری از خرید تضمینی بیش از ۵۵۰ تن دانه روغنی کلزا از زمان آغاز برداشت، تاکنون خبر داد و گفت: درسال جاری میزان تولید کلزا نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر افزایش یافته است.

افزایش سه برابری تولید  کلزا در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،حمیدرضا دانش اظهار کرد: در سال زراعی جاری۶۲۰ هکتار از زمین‌های زراعی استان به زیرکشت این محصول روغنی رفت، که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با حمایت مستقیم دولت افزایش محسوس داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی چهارمحال و بختیاری، تامین کلزای بخشی از  کارخانه روغن‌کِشی استانهای همجوار توسط کشاورزان این استان را یادآور شد و افزود: افزایش تولید دانه روغنی کلزا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی کشور از روغن پرمصرف خوراکی در دستورکار جهاد کشاورزی قرار دارد.  

معاون بهبود تولیدات گیاهی چهارمحال و بختیاری گفت: اوکاپی، نپتون و گابرییلا ارقام دانه کلزا هستند که در این استان با حمایت مستقیم دولت از سوی کشاورزان کشت می‌شود.

وی، با اشاره به حمایت جهادکشاورزی از توسعه کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا افزود: پوشش 100 درصدی بیمه کلزاکاران و پرداخت یارانه ۵۰ درصدی دانه کلزا از مهمترین اقدامات حمایتی دولت از کشاورزان است.

دانش، با اشاره به درآمد ۲ برابری کشت هر هکتار کلزا نسبت به تولید محصول گندم، تصریح کرد: تمام محصول تولیدی کلزاکاران استان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت شرکت غله و خدمات بازرگانی استان برای خرید کلزا، بیان کرد: امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا ۴۶ هزار و ۴۰۰ ریال است در صورتی که این رقم سال گذشته برابر با ۳۴ هزار ریال بود.

روغن کلزا به دلیل وجود اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول، از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و بین ارقام و در شرایط مختلف تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید