Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی یزد:

۲۰ هزار تن زردآلو در استان یزد برداشت شد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به پایان فصل برداشت زردآلو ،گفت: امسال ۲۰ هزار تن این محصول سردرختی به ارزش حدود ۴۰۰ میلیارد تومان جمع آوری و به بازارهای مصرف داخلی و خارجی ایران عرضه شد.

 ۲۰ هزار تن زردآلو در استان یزد برداشت شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، اکبر شیخ علیشاهی افزود: این میزان محصول از۲ هزار و ۷۹۶ هکتارباغ های زردآلو که عمدتا در شهرستان های ابرکوه و خاتم قرار دارد، برداشت شد که  بخشی از این محصول به روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد و مقداری هم به بازارهای داخلی استان های یزد، اصفهان، فارس، تهران و خراسان رضوی عرضه شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به پیش رس بودن محصول زردآلوی ابرکوه، سرمازدگی و وقوع توفان در اواخر اسفند پارسال و اوایل فروردین ماه امسال ، نیمی از تولید این محصول کاهش یافت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: دهستان فراغه ابرکوه به عنوان بزرگترین تولیدکننده زردآلوی استان یزد و حتی نوع زودرس این محصول در کشور است.

شیخ علیشاهی با تاکید براینکه متوسط تولید در  هر هکتار ۱۵ تا  ۱۸ تن است ، اظهار کرد: در شرایط مناسب آب و هوایی و بدون حوادث طبیعی در مجموع تولید زردآلو  به ۳۰ هزار تن می رسید.

حدود ۹۰ درصد باغ‌های زردآلو  قطره‌ای آبیاری می شود

وی ، ارقام  زردآلوی استان را تخم گردی، فلکه‌ای، خیاری، زرقانی، خانی و محلی ذکر کرد و ادامه داد: ۶۷ درصد زردآلوی استان یزد در ابرکوه تولید می‌شود و با توجه به شرایط کم آبی  حدود ۹۰ درصد باغ‌های زردآلوی استان به ویژه شهرستان ابرکوه به صورت قطره‌ای آبیاری می شود.

شیخ علیشاهی خاطرنشان کرد تولید زردآلو در استان از نظر سطح زیرکشت در جایگاه دهم و از نظر میزان تولید در رتبه سوم کشور قرار دارد که این توفیق نتیجه سختکوشی کشاورزان یزدی در بهره وری آب، انتخاب ارقام مرغوب و استفاده از دانش روز است.

سه هزار تن زردآلو از ابرکوه به  روسیه و حوزه خلیج فارس صادر شد

همچنین مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: امسال ۱۵ هزار تن این محصول به ارزش حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در این شهرستان تولید و به بازار مصرف عرضه شد.

حسن زارع ، افزود: این میزان محصول با توجه به سرمازگی و وقوع توفان در اواخر سال ۹۸ و اوایل سال جاری  از ۲ هزار هکتار برداشت شد که سه هزار تن آن به روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر و بقیه هم به بازارهای داخلی عرضه شد.

به گفته وی تأسیس صنایع تبدیلی و فراوری محصول از جمله ضرورت های این بخش است و مدیریت جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند.

این مسوول تصریح کرد: باتوجه به شرایط کم آبی ، بیش از  ۹۰ درصد باغ های زردآلوی این شهرستان مجهز به سامانه آبیاری قطره ای است .

خسارت بیش از هزار میلیارد تومانی حوادث طبیعی

همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفته بود: بر اثر حوادث طبیعی در اواخر اسفند ماه ۹۸ و فروردین  ۹۹ ، هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان به کشاورزان استان خسارت وارد شد.

سیدجمال سجادی‌‌ ‌پور، زیان سرمازدگی بر پایه برآوردهای اولیه را ۹۶۳ میلیارد تومان در سال جاری ذکر کرد که به گفته وی  بقیه مربوط به بارش تگرگ ، سیل و توفان است و عمده خسارت هم مربوط محصول سیاه ریشه از جمله  زردآلو ، گوجه سبز ، پسته و بادام است.

وی از کشاورزان خواست در موعد مقرر نسبت به بیمه محصولات خود اقدام تا بتوانند از فواید صنعت بیمه استفاده کنند.

کمک بلاعوض دولت در بخش کشاورزی و دامداری

وی با توجه به بند «خ »ماده ۳۳ قانون برنامه توسعه ششم ، تصریح کرد: دولت برای امهال وام کشاورزان  سال گذشته کمک خوبی کرد و در این زمینه برای امهال ۹ هزار و ۴۳۶ پرونده وام‌های کشاورزان خسارت دیده  ۷۵ میلیارد تومان پرداخت شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ، خاطرنشان کرد: سال گذشته دولت برای جبران خسات بخش زراعت و باغبانی نیز پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض نیز پرداخت کرد.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت استان یزد  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید