Iranian Agriculture News Agency

تشدید نظارت بر تغییر کاربری اراضی در قیروکارزین

رئیس اداره امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین ضمن هشدار به تمامی افراد سود جو یا بی اطلاع از قوانین حفظ کاربری اراضی گفت: تشدید نظارت و کنترل تغییر کاربری های مجاز و غیر مجاز در اولویت کاری این اداره است.

تشدید نظارت بر تغییر کاربری اراضی در قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد حیدری با تاکید بر اینکه جهل و بی اطلاعی از قوانین رافع مسئولیت از افراد نیست، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون  15 مورد تغییر کاربری غیر مجاز در این شهرستان شناسایی که منجر به توقف عملیات شد.

به گفته وی؛ متخلفین که عمدتا به وسیله دهگردشی های اکیب حفظ کاربری اراضی اداره امور اراضی این شهرستان یا گزارش های مردمی شناسایی شده اند که تمامی آنها در مراحل اولیه تخلف بوده و از ادامه تخریب اراضی به سرعت جلوگیری به عمل آمده است.

او می گوید: خاک برداری، دیوار و فنس کشی و تجاوز به جاده های بین مزارع یا کانال های آبیاری از مهم ترین تخلفات شناسایی شده در این مدت است.

حیدری با اذعان به اینکه نظارت و کنترل بر اراضی زراعی و باغی این شهرستان تعطیل بردار نسیت و در تمام ایام و ساعات به صورت مستمر انجام می گیرد، تصریح کرد: افراد سود جو با ذهنیتی اشتباه در ایام تعطیل یا شبانه دست به اقدام غیر قانونی زده اند که با برخورد قاطع اکیپ های نظارتی مواجه شده اند.

وی ضمن یاد آوری اینکه حفاظت از زمین های کشاورزی یک مسئولیت اجتماعی برای تک تک افراد است، ابراز کرد: تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی یعنی مرگ تدریجی کشاورزی از این رو قانون گذار در ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها هر گونه برداشت شن، ماسه، حصار و دیوارکشی و یا هرگونه ساخت و ساز که بدون مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک و تبصره چهار ماده یک این قانون باشد را غیرمجاز اعلام کرده است.

بنا های غیر مجاز قلع و قمع می شود

این مقام مسئول با تاکید بر الزام اخذ مجوز های لازم از مدیریت جهاد کشاورزی به منظور انجام هر گونه تغییر در اراضی زراعی و باغی تحت تملک توسط اشخاص کشاورز یا باغدار تشریح کرد: بر اساس ماده 10 و ماده 3 قانون موصوف متخلفین محکوم به قلع و قمع مستحدثات احداثی و اعاده زمین به وضع اولیه خواهند شد.

به گفته حیدری؛ محکومیت به پرداخت جزای نقدی تا سه برابر بهای اراضی مورد تعرض و تخریب از مواردی است که قانون گذار آن را در متن قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها لحاظ و قضات دستگاه قضایی به منظور تادیب تعدی گران به زمین آن زا اعمال می کنند.  

رئیس اداره امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با بیان اینکه تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی منجر به کاهش تولید، کاهش درآمد، مهاجرت، تهدید امنیت غذایی و فقر غذایی نسل های آینده می شود، عنوان کرد: با تغییر کاربری غیر مجاز در هر هکتار زمین کشاورزی تامین غذای 20 نفر از بین می رود.

وی ضمن تشکر از بهره برداران بخش کشاورزی به دلیل توجه و رعایت قوانین حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، از عموم مردم درخواست کرد: در صورت مشاهده هر گونه اقدام مشکوک در زمین های کشاورزی یا باغ ها مراتب را به تلفن گویای سامانه 131 اطلاع و گزارش دهند.

در هر زمینی می توان ساخت و ساز کرد اما در هر زمینی نمی توان کشاورزی کرد.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید