Iranian Agriculture News Agency

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی

محدودیتی برای تامین اعتبار سامانه‌های نوین آبیاری وجود ندارد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بر توسعه پروژه های نوین آبیاری تاکید کرد و گفت: هیچ محدودیتی برای تامین اعتبار و سطح اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری وجود ندارد.

محدودیتی برای تامین اعتبار سامانه‌های نوین آبیاری وجود ندارد

به گزارش ایانا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، اکبری در بازدید از پروژه‌های آب و خاک و قنوات خسارت دیده شهرستان شهرضا، اظهار کرد: با توجه به این که استان اصفهان استان کم آبی است، در سال گذشته و امسال به صورت ویژه برای آن اعتبارات تخصیص داده شده است.

به گفته وی، برای اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری در سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان به استان اصفهان اختصاص یافت که ۱۰۹ میلیارد آن برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در سطح ۶ هزار هکتار هزینه شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری در سطح یکهزار و ۱۰۰ هکتار اجرا شده و ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار دیگر نیز در حال انجام است.

وی تصریح کرد: اگر تجمیع اراضی کشاورزی انجام شود امکان تامین اعتبار در جهت اجرای طرح‌های کم‌فشار وجود خواهد داشت که تمامی اینها از مصادیق واضح جهش تولید است.

اکبری در بازدید از قنوات خسارت دیده این شهرستان، احیا و بازسازی قنوات خسارت دیده از سیل از محل اعتبارات ملی و استانی را ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد با تامین اعتبار لازم از محل اعتبارات ملی و استانی و با حمایت‌های استانداری، فرمانداری و نماینده مردم شهرستان های شهرضا و دهاقان کمک های مردمی و با کمک از توان بسیج سازندگی قسمتی از مشکلات شهرستان را مرتفع شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با بیان این که مکاتباتی در خصوص قول وزیر نیرو مبنی بر تخصیص ۳۰ درصد آب اضافه به بخش کشاورزی انجام شده است که اگر عملیاتی شود، می تواند تولید کشور در بخش کشاورزی را ۳۰ درصد افزایش دهد.

به گفته وی، پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی اختصاص این آب اضافه به تفکیک دشت ها به بخش کشاورزی است.

اکبری با بیان این که حدود ۴۰۰ هزار حلقه چاه مجاز در کشور وجود دارد، گفت: همچنین بیش از ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد متر مکعب از منابع آب زیرزمینی کشور را به غارت می برند و اگر معضل چاه های غیر مجازحل نشود با تخلیه سفره های آب زیرزمینی، کشوربه سمت خشکی وخشکسالی سوق داده می شود.

وی افزود: از تمامی ارکان دولت، قوه قضاییه، قوه مقننه و سایر دستگاه های موثر درخواست می کنیم برای حل معضل چاه های غیرمجاز وارد عمل شوند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در این سفر ضمن قول تامین اعتبار از محل های مختلف از جمله اعتبارات ملی، اعتبارات استانی و خودیاری مردم جهت بازسازی قنوات خسارت دیده از سیل شهرستان، دستور اجرای طرح مطالعاتی مزرعه مادیان هونجان به صورت کامل چه از لحاظ زیست محیطی، آبخیزداری و روش های انتقال آب را صادر کرد.

وی تصریح کرد: جهت احداث کانال باید از محل اعتبارات استانی شهرستان شهرضا در کمیته برنامه ریزی تأمین اعتبار شود وگرنه امکان تامین اعتبار از محل اعتبارات ملی وجود ندارد اما در صورتی که اراضی تجمیع شود، تامین اعتبار و اجرا به صورت طرح های کم فشار امکان پذیر خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید