Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین :

مبارزه با سن غلات در 102 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین انجام شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : در سال جاری عملیات سمپاشی بر علیه سن غلات در سطح 102 هزار و 800 هکتار از مزارع کشاورزی استان اجرا شد.

مبارزه با سن غلات در 102 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین انجام شد

به گزارش خبرنگار ایانا در  استان قزوین، یوسف درخشان با اعلام این خبر افزود : از این میزان سطح  مبارزه  33 هزار هکتار در مرحله مادری و 69 هزار و 800 هکتار در مرحله پوره انجام شده است .

به گفته وی ؛ کل سطح مبارزه در سال جاری 102هزار و 800 هکتار بوده  که نسبت به سال گذشته  8500 هکتار افزایش داشته است.

وی یاد آور شد: امسال شروع مبارزه از 29 فروردین ماه سال جاری در شهرستان بوئین زهرا آغاز و تا 2 تیر ماه در شهرستان آوج پایان یافت .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه ؛ سن غلات از آفات مهم و قدیمی مزارع غلات استان به ویژه گندم محسوب می شود گفت : هر ساله بین 60 تا 65 درصد مزارع گندم و جو استان بر علیه این آفت سمپاشی می شوند.

درخشان افزود :خسارت این آفت هم بصورت کمی و کاهش محصول در مرحله سن مادری و هم بصورت کمی و کیفی در مرحله پوره و کاهش حاصیت نانوایی در گندم های بالای 2 درصد سن زدگی می باشد .

وی تصریح کرد : این آفت در صورت عدم کنترل میتواند خسارات زیادی را به کشاورزان و به دولت بعنوان محصول استراتژیک کشور که در صورت عدم خودکفایی مجبور به واردات آن خواهند بود وارد کند.

این مسئول تاکید کرد: تعیین زمان مناسب برای کنترل این آفت و سمپاشی مزارع کشاورزی در زمان مناسب میتواند نقش مهمی در کاهش سن زدگی و افزایش کمی و کیفی محصول داشته باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت : از اسفند ماه سال گذشته با بازدید از اماکن زمستانگذران این آفت در کوه‌های مشرف به مزارع و پیش بینی تراکم وضعیت زیستی آفت و زمان ریزش آن به مزارع توسط کارشناسان انجام شده و بعد از ریزش به مزارع نیز کلیه مزارع غلات استان تحت نظارت و پایش 130 تیم شبکه مراقبت قرار گرفتند.

درخشان افزود: در همین راستا ؛ آموزشهای لازم به کشاورزان در خصوص زمان دقیق سمپاشی با نرم گیری مزارع در مرحله سن مادر و پوره به کشاورزان اطلاع رسانی شده است.

گفتنی است ؛ در سال زراعی جاری189 هزار و 350 هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم و جو رفته که از این میزان 47هزار و 700 هکتار گندم آبی ، 106 هزار و 700 هکتار گندم دیم ، 27 هزار و 400 هکتار جو آبی و 7هزار و 550 هکتار جو دیم است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید