Iranian Agriculture News Agency

اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی اصفهان

۱۲۳ هزار هکتار اراضی بخش کشاورزی اصفهان به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده‌اند

اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مدیر امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهارداشت: ۳۵۰ هزار هکتار از مزارع استان مستعد اجرای طرح های گوناگون آبیاری نوین است و این پروژه‌ها تاکنون  در ۱۲۳ هزار هکتار اجرا شده که افزون بر ۵۱ هزار هکتار آن مربوط به طول فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم از سال ۹۲ تا آخر ۹۸ است.

مجید امینی ادامه داد: در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ در دولت یازدهم اجرای طرح های نوین آبیاری برای هر هکتار بالغ بر هفت میلیون تومان هزینه داشت و طی سال های ۹۶ تا ۹۸ در دولت دوازدهم این رقم به ۱۰ میلیون تومان به ازای هر هکتار افزایش یافت.

وی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح‌ها برای مدیریت مصرف آب کشاورزی اضافه کرد: پیاده سازی پروژه‌های نوین آبیاری در استان در هر هکتار به مدیریت مصرف چهار هزار و ۳۰۰ لیتر منجر می‌شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، تخصیص به موقع و کافی اعتبارات را مهم ترین عاملی دانست که بر اساس آن طرح های نوین آبیاری به موقع پیاده سازی شود.

امینی با اشاره به اینکه مناطق شرقی اصفهان بیشتر به روش آبیاری کم فشار و مناطق غربی به آبیاری بارانی تجهیز می‌شوند، خاطرنشان کرد: برنامه این سازمان برای امسال در این بخش، اجرای پروژه آبیاری نوین در هفت هزار هکتار از اراضی استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان هم در این رابطه  گفت: اجرای طرح‌ها و روش‌های نوین آبیاری به‌عنوان نیازی اساسی در منطقه خشک و نیمه‌خشک مرکز کشور، از اولویت‌های این سازمان است.

مهرداد مرادمند افزود : طرح‌ها و روش‌های نوین آبیاری که نقش بسزایی در مصرف بهینه آب دارد تاکنون در سطح ۱۲۳ هزار هکتار معادل نیمی از سطح کشت فعلی استان اجرا شد و به‌دنبال افزایش این سطح خواهیم بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با تاکید بر ضرورت تغییر تاریخ کاشت در بعضی از محصولات زراعی بهاره به پاییزه در راستای پایداری هرچه بیشتر منابع آبی اضافه کرد: اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی با جایگزینی و توسعه کشت گیاهان مقاوم به خشکی از دیگر برنامه‌های اصلی این نهاد محسوب می‌شود.

مرادمند، میزان تولید انواع محصولات زراعی در سال زراعی ۹۸ - ۹۷ را حدود ۴.۵ میلیون تُن اعلام کرد و افزود: با توجه به بارندگی‌های مناسب در این سال زراعی و تامین آب از محل شبکه آبرسانی زاینده‌رود و افزایش سطوح زیر کشت، میزان تولید محصولات در مقایسه با گذشته افزایش داشت.

وی ادامه داد: از ۵۶۴ هزار هکتار اراضی با قابلیت کشاورزی در سال زراعی گذشته حدود ۲۹۰ هزار هکتار معادل ۵۱.۵ درصد به کشت محصولات زراعی که ۲۵۴ هزار  هکتار مربوط به زراعت کشت های آبی و ۳۶ هزار هکتار مربوط به کشت های دیم و مابقی اراضی زراعی آبی و دیم آیش و باغ‌ها بود.

زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود ۵۵۰ هزار هکتار را تشکیل می‌دهند که با توجه به محدودیت منابع آب در سال‌های اخیر، ۳۰۰ هزار هکتار آن زیر کشت زراعی و باغی قرار می‌گیرد.

سالانه ۴.۶ میلیون تُن محصولات زراعی و ۸۰۰ هزار تن محصولات باغی و گلخانه ای در استان اصفهان تولید می‌شود که ۴۸۹ هزار هکتار از اراضی مربوط به کشت گیاهان زراعی و ۷۹ هزار هکتار مربوط به باغ‌ها است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید