Iranian Agriculture News Agency

مهدوی پور اظهار کرد:

اهمیت تولید ذرت در امنیت غذایی کشور

مدیر عامل شرکت توسعه کشت ذرت با بیان این مطلب که یکی از چالش‌های کشور، موضوع تولید ذرت است گفت: کشت ذرت از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در تامین امنیت غذایی کشور نقش بسزایی دارد.

اهمیت تولید ذرت در امنیت غذایی کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، علی اکبر مهدوی پور مدیر عامل شرکت توسعه کشت ذرت در  جلسه هم‌اندیشی برنامه‌ها و محورهای فعالیت‌های توسعه کشت ذرت که با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر استان خوزستان یکی از قطب‌های مهم بخش کشاورزی کشور محسوب شده که بیشترین سطح زیر کشت و بیشترین سطح تولید کشور در این استان بابرکت انجام می‌شود.

وی افزود: خوزستان استانی است که با دارا بودن زیربناهای لازم، سرمایه‌گذاری مناسب، وجود ماهرترین و لایق‌ترین نیروی انسانی و کشاورزان ماهر و زحمت کش از اهمیت ویژه‌ای در بخش کشاورزی کشور برخوردار است و وجود همه این عوامل باعث تولید بیشترین محصولات بخش کشاورزی کشور در استان خوزستان شده است.

مهدوی پور در ادامه با بیان این مطلب که یکی از چالش‌های کشور، موضوع تولید ذرت است گفت: کشت ذرت از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در تامین امنیت غذایی کشور نقش بسزایی دارد.

مدیر عامل شرکت توسعه کشت ذرت ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر 90 درصد ذرت دانه‌ای از خارج از کشور وارد می‌شود تصریح کرد: در دهه 70 نزدیک به 3 میلیون تن ذرت در کشور تولید می‌شد که در آن زمان توانسته بودیم به حدود 50 درصد خودکفایی در تولید ذرت دست یابیم.

وی ضمن اشاره به 380 هزار هکتار سطح زیر کشت ذرت در کشور یادآور شد: حدود 40 درصد از این میزان سطح زیر کشت به صورت علوفه و 55 درصد به صورت دانه می‌باشد، در حال حاضر حدود 8 میلیون تن ذرت به صورت وارداتی وارد کشور شده و با توجه به اهمیت این گیاه استراتژیک فقط حدود 800 هزار تن ذرت در کشور تولید می‌شود.

مهدوی پور با بیان این مطلب که استعداد کشت ذرت در کشور و به خصوص در استان خوزستان وجود دارد گفت: در حال حاضر به راحتی امکان کشت 150 هزار هکتار ذرت در استان خوزستان با وجود کارخانجات،  خشک کن‌ها و انبارهای ذخیره مهیا است.

وی اظهار کرد: در شرکت توسعه کشت ذرت تلاش می‌شود تا واردات ذرت به حداقل رسیده و با وارد کردن بذر والدین به جای وارد کردن بذر هیبربد، این بذر را در کشور تولید کند.

مدیر عامل شرکت توسعه کشت ذرت همچنین با بیان این مطلب که بذر و رقم آن نقش بسیار مهمی در کشت ذرت دارد گفت: این مهم در خوزستان نیز نقش تعیین کننده‌ای دارد.

مهدوی پور در ادامه خاطرنشان کرد: خرید لایسنس بذرهایی که در کشور ما قابلیت خوبی دارند و می‌تواند عملکردهای بالایی داشته و در تولید کشور اثرگذار باشد و همچنین استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای خرید لایسنس‌ بهترین بذرهای موجود در دنیا از یکی از راهکارهای مهم این شرکت در جهت کشت ذرت محسوب می‌شود.

وی با بیان این مطلب که امروز صادرات برای کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است یادآور شد: استان خوزستان با توجه به دارا بودن مرزهای آبی و خشکی که با چندین کشور همسایه دارد موقعیت و پتانسیل بسیار مطلوبی در زمینه صادرات دارد.

مهدوی پور در خاتمه گفت: امیدواریم با راه‌اندازی مدیریت صادرات در شرکت توسعه کشت ذرت بتوانیم در زمینه صادرات و ارزآوری بذر و سایر محصولات کشاورزی نقش بسزایی را ایفا کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید