Iranian Agriculture News Agency

پیشنهاد افزایش قیمت تضمینی چغندر قند به یک هزار تومان در هر کیلو گرم

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورت افزایش قیمت خرید تضمینی چغندر قند به بیش از یک هزار تومان در هر کیلوگرم؛ می‌توان امیدوار بود که کشاورزان، چغندر بیشتری در سال زراعی آینده بکارند.

پیشنهاد افزایش قیمت تضمینی چغندر قند به یک هزار تومان در هر کیلو گرم

پیمان حصادی مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، گفت: در صوت افزایش قیمت خرید تضمینی چغندر قند به بیش از یک هزار تومان  در هر کیلوگرم می توان امیدوار بود که کشاورزان، چغندر بیشتری در سال زراعی آینده بکارند.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه تولید در پی حذف ارز 4200 تومانی از نهاده های کشاورزی، بهترین گزینه برای ادامه روند کشت چغندر قند در سال زراعی 99-1400 این است که دولت قیمت خرید تضمینی این محصول را به بیش از یک هزار تومان افزایش دهد.

مجری طرح چغندر قند  با بیان این که قیمت چغندر قند متاثر از قیمت شکر است؛گفت: گزینه دیگر این است که دولت قیمت شکر را افزایش دهد تا  تولید برای چغندر کاران صرف کند.

حصادی اذعان کرد: برای سال زراعی 98-99 قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم چغندر قند پاییزه  5900 ریال به اضافه یک هزار ریال کرایه حمل و نقل و قیمت خرید تضمینی چغندر بهاره 6024 ریال با 500 ریال کرایه حمل و نقل تعیین شد که این رقم با توجه به شرایط فعلی باید افزایش یابد.

وی  به افزایش هزینه تهیه بذور مقاوم خارجی مورد نیاز چغندرکاران برای کشت پاییزه اشاره و تصریح کرد: برای پاییز امسال کشت 30 هزار هکتار چغندر قند پیش بینی کرده ایم و این درحالی است که 100 درصد بذور مقاوم مورد نیاز کشت پاییزه، بذور خارجی است.

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در راستای تامین بذور منوژرم مقاوم به بیماری ها و ساقه دهی برای کشت پاییزه، ثبت سفارش کرده ایم، اما هنوز ارز نیمایی آن تامین نشده است.

وی گفت: با حذف ارز 4200 تومانی،هزینه کشت هر هکتار بذر چغندر قند پاییزه با یورو 22 هزار تومانی چهار میلیون و 500 هزار تومان می شود ضمن آن که کشاورزان با فزایش قیمت سم و ادوات مکانیزه هم روبرو هستند.

حصادی قیمت هر یونیت بذر مقاوم خارجی چقندر قند پاییزه را 85 یورو عنوان و خاطر نشان کرد که این بذور از کشورهای اروپایی مانند فرانسه،آلمان و بلژیک وارد می شود.

وی افزود: میزان بذر خارجی مورد نیاز کشور برای کشت چغندر پاییزه  75 هزار یونیت است.

حصادی اذعان کرد: با مدیریت و تعامل خوب وزیر جهاد کشاورزی با بانک مرکزی و وزارت صمت امیدواریم مشکل جدی برای  تولید چغندر قند شکر نداشته باشیم ضمن آن که برای تامین نهاده ها دو ماه دیگرفرصت داریم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید