Iranian Agriculture News Agency

اهمیت ضدعفونی نوغانداری ها در پایان دوره پرورش

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی خراسان شمالی در توصیه‌ای به نوغانداران گفت: به ضدعفونی نوغانداری‌ها پس از پایان دوره پرورش اهمیت بدهند.

اهمیت ضدعفونی نوغانداری ها در پایان دوره پرورش

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی‏،  سید فرزین حسینی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به این که بیشترین دلیل بروز بیماری‌ها و خسارات ناشی از آن در نوغانداری ها، به عدم رعایت بهداشت و شرایط محیطی نامناسب محل  پرورش مربوط می‌شود، افزود: اکنون که دوره پرورش کرم ابریشم به پایان رسیده است و نوغانداران استان هم محصول پیله خود را برداشت کرده اند، لازم است برای پیشگیری از بروز احتمالی بیماری‌ها و آفت تولید در دوره پرورش آتی، تمام ضایعات باقی مانده در تل انبار‌ها و محیط اطراف و علف‌های هرز پیرامون آن ها، جمع آوری و در گودالی، سوزانده و یا پس از آهک پاشی، دفن شود.

حسینی افزود: هم چنین محل تل انبار باید پس از پاک سازی، شست و شو و شعله دهی، با فرمالین ۳ درصد یا محلول کلر ۵ درصد ضدعفونی شود و ظروف و سینی‌ها نیز پس از شست و شوی مناسب، با حرارت دهی یا در آفتاب، خشک شوند.

وی از اقدامات مراقبت فعال دامپزشکی استان در نوغانداری ها به منظور پایش و رصد بیماری‌ها نیز خبر داد، که هم زمان با دوره پرورش (نیمه فروردین تا پایان اردیبهشت)، با بررسی‌های میدانی و نمونه برداری‌های آزمایشگاهی انجام شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی عنوان کرد: بر اساس آمار اعلام شده، بهار امسال درمجموع ۵ هزار و ۵۶۰ جعبه نوغان بین نوغانداران استان توزیع شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید