Iranian Agriculture News Agency

حلقه مفقوده نظام‌های بهره‌برداری، خرده‌مالکی است

​رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: حلقه مفقوده نظام های بهره برداری، خرده مالکی است.

حلقه مفقوده نظام‌های بهره‌برداری، خرده‌مالکی است

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، شورای استانی شرکت های سهامی زراعی با محوریت بررسی سه پرونده شرکت سهامی زراعی سد کمایستان جغتای، شرکت تعاونی تولید شهرستان کاشمر و تسری تجربه موفق حسابرسی متمرکز تعاونی های تولید در نیشابور به کل استان، با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی، رئیس سازمان تعاون روستائی استان، مدیر امور اراضی، مدیر آب و خاک، جانشین معاونت تولیدات گیاهی سازمان، مدیرکل تعاون روستائی استان، فرماندار شهرستان جغتای، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی، نماینده اداره کل منابع طبیعی و سایر اعضای شورای ماده ۱۷ عصر روز گذشته در سازمان جهادکشاورزی برگزار شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: حلقه مفقوده نظام های بهره برداری، خرده مالکی است، شرکت سهامی زراعی سد کمایستان باید در تامین بذر گندم و جو شهرستان جغتای پرچم دار باشد. جغتای قطب باغات گردوی استان است، در اولین فرصت باید نهالستان های رقم جدید گردوی چندلر که پرمحصول و مقاوم به سرما است ایجاد کنید چه برای ایجاد باغات جدید چه به منظور سرشاخه کاری.

محمدرضا اورانی خاطرنشان کرد: انتظار می رود شرکت سهامی زراعی در شهرستان جغتای با دعوت از محقق و پیوندزن گردوی چندلر، دانش مردم منطقه را افزایش دهد تا باغات زرقان اصلاح شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص تعیین تکلیف واگذاری قطعی اراضی پایاب سد کمایستان گفت: یک ماه به منابع طبیعی مهلت داده می شود تا سند را اخذ و به امور اراضی استان ارسال کند، انتظار می رود امور اراضی استان نیز حداکثر مساعدت را بنماید و حداقل های مجاز را برای انتقال قطعی سند درنظر بگیرد.

وی افزود: از آنجا که مردم منطقه با دریافت تسهیلات در ساخت سد کمایستان 70درصد مشارکت داشته اند و اقساط وام را شرکت سهامی زراعی کمایستان پرداخت کرده است، طی درخواستی از طرف شرکت اعلام آمادگی مدیریت سد از شرکت سهامی زراعی ارائه شود تا در شورای رفع موانع تولید شهرستان مطرح شود، ما در شورای رفع موانع تولید استان از این طرح حمایت خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی درخصوص پیشنهاد تسری تجربه موفق حسابرسی متمرکز تعاونی های تولید در نیشابور به کل استان گفت: یکی از مشکلات اصلی در تشکل ها نیروی انسانی است. بعضا افراد با نظر شخصی آورده می شوند که هیچ کارایی و توجیهی ندارد این پیشنهاد باید پخته شود و بکارگیری حسابرسی متمرکز به صورت منطقه بندی و با نظارت سازمان تعاون روستائی استان پیش برود. اورانی ادامه داد: در انتخابات مجامع تشکل ها باید حضور نماینده تعاون روستائی پررنگ باشد تا هیئت مدیره فهیم منتخب شود و بالتبع مدیرعامل توانمند انتخاب کنند. هرجا عملکرد مدیرعامل تشکل ضعیف بود موضوع به سازمان تعاون روستائی استان منتقل شود.

محمدرضا اورانی در پایان بیان داشت: انتظار می رود اتحادیه تعاونی تولید استان در تولید بذر و نهال گواهی شده، بوجاری بذور و باراندازها و در مناطقی که خرده مالکی است در زمینه تجمیع اراضی وارد عمل شود. در شرایط جنگ اقتصادی، می توان توجه خود را به ظرفیت های داخلی معطوف نمود و این ظرفیت فراوان است. مدیران عامل تشکل های بخش کشاورزی موتورهای محرکه کشور هستند. بعضا مشاهده شده تحرک در تشکل ها از سیستم دولتی کندتر است باید تلاش و سخت کوشی در تشکل ها تشدید شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید