Iranian Agriculture News Agency

باید بین قیمت خرید تضمینی گندم و نوع ارقام رابطه منطقی وجود داشته باشد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی گفت: اگر اصرار داشته باشیم مشکلات موجود را با نسخه های دیروز برطرف کنیم امکانپذیر نیست. از چند شرکت تامین کننده بذر یکی دو مورد بنیه مالی بالا دارند بقیه به امید دریافت یارانه هستند.

باید بین قیمت خرید تضمینی گندم و نوع ارقام رابطه منطقی وجود داشته باشد

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، جلسه سیاست گذاری تامین بذر استان با حضور رئیس سازمان، معاون بهبود تولیدات گیاهی و مدیر زراعت از سازمان جهادکشاورزی، مسئول ثبت گواهی بذر و محققین گندم از مرکز تحقیقات کشاورزی استان و مدیرعامل اتحادیه تعاونی های تولید روستانی استان، عصر روز گذشته در سازمان جهادکشاورزی برگزار شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی گفت: اگر اصرار داشته باشیم مشکلات موجود را با نسخه های دیروز برطرف کنیم امکانپذیر نیست. از چند شرکت تامین کننده بذر یکی دو مورد بنیه مالی بالا دارند بقیه به امید دریافت یارانه هستند.

محمدرضا اورانی افزود: اگر بخواهیم به بذر به عنوان فعالیت به نژادی توجه کنیم دو رویکرد را پیش رو خواهیم داشت رویکرد مدیریت بذر امسال که لازم است از رهنمود های معاون وزیرجهادکشاورزی در امور زراعت استفاده گردد.دیگری رویکرد مدیریت بذر موردنیاز سال زراعی 1400-1401. باتوجه به اینکه در حال حاضر کشت و صنعت جوین، شرکت سهامی زراعی نیل آباد، شرکت قائم نصر تربت جام، شرکت فوشنجان، شرکت آقای شرکت و شرکت کشاورزی رضوی در حوزه تولید بذر فعالیت دارند و هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده بذر بسیار موثر است، لازم است نقشه راه تولید بذر با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی طراحی شود به گونه ای که بذر موردنیاز شمال و مرکز استان را از کشت و صنعت جوین و فوشنجان تامین گردد، بذر موردنیاز نوار مرزی شرق استان را از شرکت سهامی زراعی نیل آباد و قائم نصر تربت جام تامین گردد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باید بین قیمت خرید تضمینی گندم و نوع ارقام رابطه منطقی وجود داشته باشد، همانگونه که در موضوع شیر، میزان چربی و بار میکروبی در قیمت خرید شیر از دامدار موثر است. در خرید گندم نیز نوع رقم که معرف میزان پروتئین گندم است باید در قیمت موثر باشد. اورانی افزود: برای ترغیب کشاورز به تغییر ارقام کشت نصیحت کارساز نیست.اگر کشاورز بداند چنانچه رقم به نژادی را بکارد با قیمت بالاتری خرید خواهد شد می توانیم به تغییر ارقام کشت به سمت نژادهای برتر با درصد پروتئین بیشتر امیدوار باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت:با عنایت به اینکه کشت و صنعت جوین اقدامات بسیار موثری در تولید بذر گندم، علوفه، چغندرقند و یونجه انجام داده است در نظر است تامین بذر ارقام دیم به کشت و صنعت جوین واگذار شود. غلامحسین ساربان ادامه داد: در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت جو در بازار بوده ایم که باعث شده صف های خرید گندم شکسته شود که نگرانی ها را بابت حرکت گندم خوراکی به سمت مصرف دام افزایش داده البته برای کنترل این موضوع نیز برنامه ریزی هایی انجام شده است.

مسئول ثبت گواهی بذر مرکز تحقیقات کشاورزی استان گفت: از آنجا که طبق نظر کارشناسان حفظ نباتات اثر ضدعفونی بذور حداکثر تا یکسال باقی می ماند و معمولا این بذور ضدعفونی شده بعد از دوسال برای کشت مصرف می شوند، پیشنهاد می گردد در زمان بوجاری سم به صورت فله به کشاورز داده شود و کشاورز در زمان کشت ملزم به استفاده از آن گردد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید