Iranian Agriculture News Agency

خبوشان، روستای نمونه فاروج برای اجرای طرح فراز تاکستان‌ها

خبوشان فاروج، قطب تولید انگور در این شهرستان، به منظور ترویج اجرای طرح فراز تاکستان‌ها، به عنوان روستای هدف طرح در این منطقه برگزیده شد.

خبوشان، روستای نمونه فاروج برای اجرای طرح فراز تاکستان‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، بخشدار خبوشان گفت: این بخش هزار و ۷۵۰ هکتار تاکستان دارد که تاکنون طرح فراز تنها در سطح ۲۵ هکتار از این باغ ها اجرا شده است.

محمدعلی فتاحی، هدف از اجرای طرح فراز را بهره وری بهتر از تاکستان ها عنوان کرد و افزود: طرح فراز با توجه به مزایای آن در افزایش عملکرد محصول به دلیل افزایش نوردهی، هوادهی و کنترل آفات و بیماری ها، کاهش هزینه ها به دلیل کاهش استفاده از نیروی کار و افزایش مکانیزاسیون، افزایش کیفیت محصول و کاهش احتمال سرمازدگی بهاره به اجرا درمی آید.

وی با اشاره به مشارکت جهاد کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید برای اجرای طرح فراز در روستای خبوشان گفت: به ازای اجرای هر هکتار طرح فراز ۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات با نرخ ۴ درصد به تاکداران اعطا می شود.

فتاحی،  سطح زیر کشت انگور در روستای خبوشان را ۱۱۵ هکتار عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود با مشارکت کشاورزان و اعتبار در نظر گرفته شده، بالغ بر ۲۰ هکتار از باغ های روستای خبوشان از این تسهیلات استفاده کرده و این طرح را اجرا کنند.

وی افزود: با توجه به سردسیری منطقه و دمای زمستانی منهای ۱۸ درجه و کمتر آن که گاه چند ساعت تداوم می یابد و در مقابل آن تحمل اندک انگور در برابر سرما که خطرپذیری باغ ها را بالا می برد، اجرای طرح فراز برای جلوگیری از بروز خسارت به باغداران این منطقه می تواند بسیار موثر باشد.

فتاحی با بیان اینکه تاکداران با به کارگیری روش های نوین و رعایت اصول فنی به‌باغی، قادر به افزایش تولید محصول خواهند بود، گفت: براین اساس هزینه تمام شده برای تولید هر کیلوگرم محصول کاهش یافته و سود اقتصادی بیشتری نصیب باغداران می شود.

وی روش کنونی تربیت انگور در بخش خبوشان را عمدتا به صورت خزنده و پاچراغی عنوان کرد و افزود: افزایش هزینه های کارگری، کاهش عمر اقتصادی، کاهش کیفیت و کمیت محصول به دلیل عدم نفوذ نور کافی در تاج، کاهش کیفیت محصول در صورت وقوع بارندگی های آخر فصل در زمان رسیدگی میوه از معایب عمده تربیت تاکستان ها به روش سنتی است.

بخشدار خبوشان با اشاره به طرح فراز گفت: با هدایت شاخه های انگور بر روی سیم یا چوب هم نیاز به خوابدهی زمستانه و هزینه های آن برطرف شده، تهویه و نوردهی انگور بهتر و تماس محصول با خاک قطع می شود و در نتیجه، محصولی باکیفیت و بهتر به دست می آید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید