Iranian Agriculture News Agency

۲۵ هزار تن گندم وارد خراسان شمالی شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: به منظور افزایش کیفیت آرد و نان تولیدی استان، ۲۵ هزار تن گندم مرغوب از دیگر مناطق کشور وارد این استان شد.

۲۵ هزار تن گندم وارد خراسان شمالی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، سیدجلال موسوی افزود: این میزان گندم در دو ماه گذشته برای درآمیختن با گندم تولیدی استان و افزایش کیفیت آن وارد شده ‌است.

وی با بیان اینکه هنوز گندم قدیمی در سیلوهای استان موجود است، افزود: برای افزایش کیفیت آرد باید گندم برداشت شده امسال حدود دو ماه در انبار بماند تا کیفیت بهتری پیدا کند که خوشبختانه گندم به میزان کافی از سال گذشته در انبارهای استان وجود دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: گندم باقی مانده از سال گذشته، تا پایان مردادماه نیاز استان را پاسخ می دهد که بعد از مصرف آن، از مخلوط گندم های امسالی با گندم قدیمی استفاده خواهد شد.

موسوی اظهار کرد: تاکنون کشاورزان استان افزون بر ۸۴ هزار تن گندم مازاد بر نیاز به سیلوهای استان تحویل داده‌اند و تا ۱۹ تیرماه جاری ۷۶۰ میلیارد ریال بابت وجه محصول به آنان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد گندم تولیدی در خراسان شمالی مازاد بر نیاز استان است، گفت: مصرف گندم در استان افزون بر ۱۴۰ هزار تن است که اگر امسال خرید به بیش از این میزان برسد، بخشی از گندم خریداری شده به سیلوهای دیگر استان ها انتقال خواهد یافت.

وی اظهار کرد: اگر تا ۱۰۰ هزار تن گندم به سیلوهای استان تحویل داده شود همزمان بخشی از گندم استان به سایر استان ها نیز حمل خواهد شد که این امر هزینه ها را کمتر خواهد کرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: براساس آمارهای موجود، سرانه مصرف آرد در این استان ۸۶۳ هزار نفری ۹.۴ و در کشور ۷.۵ کیلوگرم است.

موسوی با بیان اینکه این سرانه برای کل مصارف آرد از جمله یارانه ای، نیمه یارانه ای و سایر موارد است، اظهار داشت: مصرف نان هم در بین شهروندان این استان بیش از میانگین کشوری است اما باید بازرسی ها و کنترل در این خصوص بیشتر شود تا آرد استان خارج از شبکه توزیع نشود.

وی افزود: آرد تنها برای تامین نان است و باید با فرهنگ سازی و نظارت بیشتر تلاش کنیم تا این محصول راهبردی به مصرف دام نرسد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: پارسال ۱۶۱ هزار تن گندم به صورت تضمینی و سه هزار تن به صورت توافقی توسط ۲۳ مرکز خرید از کشاورزان استان خریداری شد که پیش بینی می شود امسال نیز خرید به همین میزان باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید