Iranian Agriculture News Agency

کشاورز نمونه ملی

ذخیره بیش از یک میلیون متر مکعب آب توسط کشاورز نمونه

کشاورز نمونه ملی گفت: ارزش خاک همانند آب در راستای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی از اهمیت بسزایی برخوردار است و همچنین توسعه آبخیزداری باعث مهار سیل و جلو گیری از فرسایش خاک می شود .

ذخیره بیش از یک میلیون متر مکعب آب توسط کشاورز نمونه

احمدعلی محمدی کشاورز نمونه ملی در سال یکهزار و سیصدو چهل و شش در خانواده ای کشاورز و محروم در یکی از روستاهای دور افتاده و بیابانی به نام آبطاف سفلی از توابع بخش کلات مورموری شهرستان آبدانان استان ایلام به دنیا آمد. با توجه به شغل پدر در امر کشاورزی و دامداری در کنار درس و مشق با پدر در امر کشاورزی در حد توان فعالیت کرد تا در سال 1376 در دانشگاه در رشته علوم پایه (زمین شناسی ) پذیرفته و پس از فراغت از تحصیل با آگاهی و معلومات کافی در بعد کشاورزی و زیر ساخت‌های توسعه و بهره‌برداری از آب و خاک وارد حوزه عمل شد. محمدی در گفت‌وگو با ایانا از تجارت خود می‌گوید. 

حوزه فعالیت شما چیست و تا کنون چه اقداماتی انجام داده‌اید؟                               

با مطالعه و نگرش بومی و منطقه‌ای مبادرت به احداث 3 سازه خاکی (آب بند خاکی ) در یک حوضه آبخیز در راستای ذخیره سازی روان آب های سطحی و مهار سیل ، جلوگیری از فرسایش ( آبی و بادی ) خاک ،  تلطیف هوا ، احیا محیط زیست ، منابع طبیعی ، گردشگری و اشتغال اقدام کرد. که با ایجاد این سازه ها فرصت کشاورزی در ابعاد گوناگون به حول قوی الهی فراهم شد. از جمله آبیاری تکمیلی مزارع کشاورزی در 20 هکتار زمین زراعی مرغوب، کاشت دانه های روغنی ، کاشت گل گاوزبان ، پرورش ماهیان گرمابی و...     

میزان آب ذخیره شده چه میزان است؟

میزان آب ذخیره شده بیش از یک میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته بیش از 400 هزار متر مکعب  بیشتر ذخیره سازی داشته‌ام. لازم به توضیح است در راستای افزایش چشم گیر روان‌آب‌های ذخیره شده اداره کل منابع طبیعی معاونت  آبخیزداری استان اهتمام ویژه ای به عمل آوردند که با ارتفاع دادن به تاج بندهای خاکی و احداث سر ریز سنگی ملاتی این افرایش چشم گیر ذخیره سازی روان آب های سطحی در منطقه محقق شد که جا دارد از عبدالسلام پیری،‌معاونت پر تلاش آبخیزداری استان تقدیر و تشکر به‌عمل آورم .      

میزان اشتغالزایی چه تعداد است؟                

با احداث این سازه ها  4 نفر به‌طور مستقیم مشغول به کار و فعالیت شدند.

چه نوع ماهیانی پرورش می دهید و آیا قصد توسعه دارید؟  

پرورش ماهیان گرمابی از نوع کپور ، آمور و قزل است. بله قصد توسعه دارم، البته منوط به تامین مالی و اختصاص اعتبار لازم می‌توان  جهت پرورش و تکثیر بچه ماهی اقدام به ساخت استخر  و حوضچه های بتنی کرد.      

موانع و مشکلاتتان چیست؟

موانع و مشکلات هم هست، ولی با این اوصاف مانع فعالیت بنده و خانواده‌ام نشده است که با فعالیت انگیزه مضاعف و چشمگیر در حال ادامه هست و برخی از مشکلات که قابل وصول نیز هستند را با دید مثبت پیگیری می‌کنیم. از جمله می‌توان به مراحل دست و پا گیر مجوزهای رسمی در راستای ایجاد استخرهای جانبی (بتنی) جهت پرورش بچه ماهی به‌صورت علمی اشاره کرد. همچنین نبود امکانات و تجهیزات از قبیل ترکتور و بیل میکانیکی سبک ، تجهیزات هوادهی، ولی با این اوصاف لازم است یاد آوری کنم سنگ اندازی  و همکاری نکردن بانک عامل (بانک کشاورزی ) در سال 98 که مانع بزرگی بر سر راه توسعه و اشتغال روستایی در این پروژه بوده است. این مشکل توسط سازمان جهاد کشاورزی مرتفع شد. ناگفته نماند در راستای توسعه و رونق اشتغال پایدار 180 میلیون تومان توسط سازمان جهاد کشاورزی (آب و خاک ) به بانک کشاورزی معرفی شدم، ولی با مانع‌تراشی بانک عامل و همکاری نکردن سد عظیمی جلو تجهیزگاه و توسعه شد که نیاز است مشکلات فرا رو توسط استان در راستای توسعه و اشتغال پایدار روستایی حل و فصل  شود.

سازمان جهاد کشاورزی چه میزان در کار شما تاثرگذار بوده؟

سازمان جهاد کشاورزی اعتبار لازم در راستای توسعه و تجهیز شبکه برق از قبیل ( ترانسفورماتور ، الکتروپمپ و متعلقات وابسته ) در اختیار بهره بردار قرار داده که سبب رونق و فعالیت چشم گیر طرح شده است . 

چه انتظاراتی از مسئولین دارید؟

شایسته است با الگو قرار دادن این پروژه و بافت فیزیکی منطقه جهت حفظ و نگهداری روان آب های سطحی بیشترین بهره را در راستای آبیاری بارانی (نوین)  ، پرورش آبزیان و افزایش سطح بهره وری ، ایجاد اشتغال پایدار زمینه کسب و کار و تولید را فراهم کرد و مانع مهاجرت روستاِییان شد. انتظار دیگر بنده این است آب‌بند های خاکی در مسیر جاده اصلی آبدانان - خوزستان که در بعد توسعه سیاحتی ، گردشگری بستر مناسبی را فراهم کرده‌اند، مورد توجه قرار گیرند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید