Iranian Agriculture News Agency

هزینه حمل گندم از مزرعه تا مرکز خرید در بیجار تعیین شد

فرماندار بیجار از تصویب قیمت حمل گندم از مزرعه تا مرکز خرید در این شهرستان خبر داد و گفت: رعایت این نرخ مصوب، لازم و اجرایی است.

هزینه حمل گندم از مزرعه تا مرکز خرید در بیجار تعیین شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، علی اکبرورمقانی، اظهار داشت: در جلسه قیمت گذاری حمل گندم از مزرعه، نقطه‌ای که کمباین درو و کامیون گندم را بارگیری و تا مرکز خرید حمل می‌کند به عنوان مطالبه به حق رانندگان حمل و نقل باری مورد تصویب قرار گرفت و تعیین قیمت شد.

وی افزود: به ازای هر ۱۰ کیلومتر حمل گندم در هر تُن ۶۰۰ هزار ریال، ۱۱ تا ۲۰ کیلومتر به ازای هر تُن ۷۰۰ هزار ریال،  ۲۱ تا ۴۰ کیلومتر به ازای هر تُن ۸۰۰ هزار ریال، ۴۱ تا ۶۰ کیلومتر به ازای هر تُن ۹۰۰ هزار ریال و از ۶۱ کیلومتر به بالا با هر فاصله نامحدود حمل هر تُن یک میلیون ریال نرخ گذاری شده است.

فرماندار بیجار تاکید کرد: انجمن صنفی رانندگان و حمل و نقل و راهداری شهرستان مکلف به کنترل قیمت ها هستند، وظیفه کنترل خوردروهای سنگین حمل و نقل گندم کمتر از ۱۰ تُن بر عهده اداره راهداری و حمل و نقل و نظارت و کنترل خودروهای سنگین حمل و نقل بیش از ۱۰ تُن بر عهده انجمن صنفی رانندگان است.

وی یادآور شد: چنانچه رانندگان بومی شهرستان از حمل گندم با این قیمت‌ها با کشاورزان همکاری نکنند گندمکاران می‌توانند از شهرها و استان‌های همجوار جهت حمل محوله گندم خود خودرو اجاره کنند و انجمن رانندگان و کامیونداران بیجار حق اعتراض و ممانعت ندارند ضمن اینکه رعایت مصوبات این جلسه از تاریخ ابلاغ مدیریت راهداری و حمل و نقل الزامی است.

ورمقانی با تاکید بر اینکه در شهرستان بیجار چهار مرکز توریع بخش خصوصی در کنار مراکز توریع کود جهادکشاورزی و تعاونی روستایی به کشاورزان خدمات ارائه می‌کنند، اضافه کرد: زمان ماندگاری کامیون‌ها برای بارگیری گندم در مزرعه نیز در قیمت‌ها لحاظ شده و رانندگان حق درخواست اضافه کرایه بابت اتلاف وقت، توقف کامیون و سایر موارد را  ندارند.

او با اشاره به اینکه سطح زیر کشت اراضی گندم در شهرستان ۱۵۰ هزار هکتار است، گفت: پارسال بیش از ۲۳۱ هزار تن گندم در سطح اراضی کشاورزی شهرستان تولید شد که با توجه به اقدامات مناسبی که امسال در بخش کشاورزی صوت گرفته است،  پیش بینی می شود حدود ۲۵۰ هزار تن گندم امسال تولید شود.

تعداد ۴۵۰ دستگاه کمباین، یک هزار و ۸۴۵ دستگاه سمپاش تانکر با شیلنگ و لانس، یک هزار و ۹۷۰ دستگاه بذرکار غلات، ۱۷۰ دستگاه ادوات کم خاک‌ورزی، ۱۱۱۰ دستگاه کودپاش شیمیایی و سایر ادوات کشاورزی در بخش کشاورزی بیجار فعالیت دارند.

شهرستان بیجار با داشتن بیشترین گستردگی جغرافیایی و ۸۹ هزار نفر جمعیت در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان واقع است و غالب کشاورزی این منطقه به صورت دیم و کشت سنتی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید