Iranian Agriculture News Agency

اقتصادی‌کردن کشاورزی دریچه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران در چهارمحال و بختیاری است

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: وقتی بازارهای پر سود دیگری وجود داشته باشد، کمتر در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌شود از همین‌رو باید با اقتصادی‌کردن کشاورزی سعی در جذب سرمایه‌ها داشت و اقتصادی‌کردن کشاورزی دریچه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران است.

اقتصادی‌کردن کشاورزی دریچه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران در چهارمحال و بختیاری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری ، ذبیح الله غریب  در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در شهرکرد با اشاره به ضرورت توجه به کشاورزی پایدار برای ایجاد امنیت غذایی، اظهار کرد: آب، خاک و سرمایه‌گذاری از مولفه‌های کشاورزی پایدار است و هر اقدامی که این مولفه‌ها را از بین ببرد منجر به ناپایداری تولید می‌شود.

وی، با بیان اینکه نخستین بحث وزرات جهاد کشاورزی در مورد پایداری کشاورزی، توجه به عرصه‌های ملی است، افزود: توجه به زراعت و باغ در تامین امنیت غذایی بسیار مهم است اما راس این هرم در عرصه‌های ملی قرار می‌گیرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به ضرورت تامین آب و حفاظت آب و خاک در عرصه‌های ملی، بیان کرد: در دولت تدبیر و امید برای نخستین بار با اذن مقام معظم رهبری، اجازه استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی برای احیای عرصه‌های منابع ملی و منابع طبیعی شکل گرفت.

غریب ادامه داد: اگرچه دولت در این زمینه اقداماتی را شروع کرده اما شاخص اثرگذاری و موفقیت حفاظت از عرصه‌های ملی و منابع طبیعی به مشارکت مردم برمی‌گردد و تا زمانی که حفاظت از این عرصه‌ها به عنوان میراث استانی و کشوری به فرهنگ عمومی تبدیل نشود، هر اندازه کار و سرمایه‌گذاری شود موفق نمی‌شویم.

وی، دومین موضوع در کشاورزی پایدار را بحث بهره‌وری دانست و خاطر نشان کرد: بهره‌وری یا در آب و یا در تولید محصول است، ما وقتی بهره‌وری را افزایش دهیم آب کمتر و محصولی بیشتر با هزینه کمتر تولید کرده‌ایم.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه بهره‌وری اقتصادی به معنای تولید محصولاتی با ارزش اقتصادی بیشتر است، تصریح کرد: حرکت وزرات جهاد کشاورزی و وزارت نیرو برای مصرف آب به سمت اقتصاد آب است، یعنی آب را جایی هزینه کنیم که اقتصادی‌تر باشد، البته کشت محصولات راهبردی مانند گندم که به استقلال کشور مربوط هستند، الزامی است اما در سایر محصولات باید به بهره‌وری اقتصادی توجه کرد.

۵۶ درصد اراضی آبی استان مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری است

غریب با اشاره به کارهای خوبی که به منظور صرفه‌جویی و بهره‌وری از آب در استان انجام شده است، بیان کرد: ۵۶ درصد اراضی آبی استان مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری است در حالی که این رقم در کشور حدود ۲۰ درصد است.

وی، با تاکید بر اینکه باید به نقطه‌ای رسید که همه اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز باشند، تصریح کرد: کشاورزی هوشمند، زمانی عملی می‌شود که اراضی ما به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز باشند در این شرایط تغذیه، زمان و مدت آبیاری و همه فعالیت‌هایی که باید در یک مزرعه انجام شود تحت کنترل خواهد بود.

به گفته وی، بهره وری آب در استان ۱.۳ است یعنی به ازای هر مترمکعب آب یک کیلو و ۳۰۰ گرم محصول تولید می‌شود در حالی که در کشور به ازای مصرف یک مترمکعب آب، یک کیلوگرم محصول تولید می‌شود.

متکی بودن بخش کشاورزی به دولت یک ایراد است

رییس سازمان جهادکشاورزی استان به سرمایه‌گذاری به عنوان یکی دیگر از مولفه‌های کشاورزی پایدار اشاره کرد و گفت: متاسفانه سرمایه در بخش کشاورزی فقط متکی به دولت است و هر فعالیت اقتصادی که در بخش کشاورزی اتفاق افتاده با استفاده از کمک‌های دولت و تسهیلات بانکی بوده و این یک ایراد است.

غریب خاطر نشان کرد: بدون شک وقتی بازارهای پر سود دیگری وجود داشته باشد کمتر در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌شود از همین‌رو باید با اقتصادی‌کردن کشاورزی سعی در جذب سرمایه‌ها داشت.

وی ادامه داد: اگر در کشاورزی و به خصوص بخش پرهزینه صنایع تبدیلی و تکمیلی، سرمایه‌گذاری نشود نمی‌توان به اهداف مورد نظر دست یافت از همین‌رو باید برای جذب سرمایه‌گذاری تلاش کرد.

یکپارچه‌سازی اراضی عملکرد محصول را افزایش می‌دهد

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ،یکپارچه‌کردن اراضی استان را یکی از راه‌های اقتصادی شدن و افزایش درآمد کشاورزان برشمرد و بیان کرد: یکپارچگی اراضی علاوه بر کاهش هزینه‌ها باعث افزایش عملکرد محصول نیز می‌شود به طور مثال میزان برداشت گندم در خرده کشاورزی و اراضی آبی ۳.۵ تا چهار هکتار است اما در اراضی یکپارچه و مکانیزه این رقم به بیش از هشت تن می‌رسد، یعنی علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب محصول نیز افزایش پیدا می‌کند.

غریب، الگوی کشت و مکانیزه‌کردن را از دیگر عوامل موثر در اقتصادی‌شدن کشاورزی عنوان و خاطر نشان کرد:به طور تقریبی در بیش از ۵۵ درصد اراضی استان، کشت به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

وی به ضرورت کشت محصولات اقتصادی با بازار صادراتی بهتر اشاره کرد و گفت: حدود ۶۰ درصد سطح اراضی استان زیر کشت گندم است و اگر چه امسال نسبت به سال قبل سطح زیر کشت گندم سه درصد کاهش یافته است ولی از نظر عملکرد پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۱۲ هزار تن گندم برداشت شود در حالی که این رقم سال گذشته ۹۵ هزار تن بود.

ضرورت توجه به ظرفیت‌های استانی در کشاورزی

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به استفاده از بذرهای گندم تایید شده توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در استان تصریح کرد: همچنین در کاشت ذرت نیز ۸۰ درصد بذر به صورت پیش‌رس و میان‌رس با عملکرد بالا است و به طور تقریبی کاشت و برداشت این محصول به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

غریب با بیان اینکه اصول علمی تغذیه، کاشت و هرس در باغات استان رعایت می‌شود، ادامه داد: کشاورزی و تولید محصول باید با توجه به ظرفیت‌های هر استان با هدف تولید محصول اقتصادی انجام شود.

وی یکی از دلایل تمایل نداشتن به گلخانه در استان را بحث سوخت و هزینه‌بر بودن احداث سازه به دلیل تحمل وزن ناشی از بارش برف دانست و گفت: بارش برف در استان هزینه ساخت گلخانه را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری استان را یکی از بهترین مناطق برای پرورش گل دانست و افزود: برخلاف استان‌های گرمسیری که باید برای حفظ گل آب زیادی را مصرف کنند استان ما به دلیل دارا بودن آب و هوای خنک در تابستان شرایط خوبی را برای پرورش گل فراهم کرده است.

غریب یادآور شد: گلخانه تنها راه صرفه‌جویی در مصرف آب نیست به صورت کلی کشت متراکم یعنی تولید محصول در فضای بسته و مدیریت‌شده باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

به گزارش ایانا، چهارمحال و بختیاری دارای ۶۶ هزار بهره‌بردار کشاورزی است و سالانه یک میلیون و  ۵۰۰هزار  انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید