Iranian Agriculture News Agency

قابل توجه باغداران انگور؛

لزوم کنترل آفت زنجره مو در تاکستان ها

زنجره مو آفت خطرناک باغات انگور است

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه طی خبری به بیان اهمیت کنترل بموقع، و اصولی آفت زنجره مو پرداخت و ضمن تاکید بر مبارزه شیمیایی و غیر شیمیایی با این آفت، گفت؛ این آفت اگر در باغات انگور کنترل نگردد باعث کاهش عملکرد، کاهش عمر درخت و حتی مرگ آن می شود.

لزوم کنترل آفت زنجره مو در تاکستان ها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمانشاه، کیومرث اکبری با بیان این مطلب افزود؛ آفت زنجره درخت مو آفتی خطرناک است که پوره های آن حداقل سه تا چهارسال در داخل خاک از شیره ریشه های گیاه میزبان تغذیه می کند و باعث ضعف و مرگ ریشه می‌شود.

اکبری سپس به نحوه کنترل آفت زنجره در تاکستانها پرداخت و خاطرنشان کرد؛ کنترل این آفت با دو هدف اولی از بین بردن پوره ها روی ریشه و دوم جلوگیری از حمله پوره های جدید انجام می گیرد.

وی گفت؛ اقدامات کنترل آفت شامل کشتن پوره های داخل خاک با سموم مناسب به روش سم-آبیاری است و هرس کردن برای ازبین بردن تخم های سرشاخه های درخت که توسط زنجره ماده گذاشته شده است.

اکبری در ادامه زمان مناسب مبارزه شیمیایی و هرس را بسته به منطقه از اواخر اردیبهشت ماه تا اواسط مرداد متغییر دانست و افزود؛ معمولا در خردادماه و تیرماه انجام اقدامات و مراقبت در کنترل زنجره لازم است.

اکبری گفت؛ در سم-آبیاری ترجیحا خاک پای درخت تا عمق ۱۰تا ۱۵سانتیمتر کنار زده می شود و پوره های سن آخر زنجره جمع آوری می گردد و بعداز سم-آبیاری خاک همراه با کود حیوانی و شیمیایی سرجای خودش برگردانده می شود.

وی هرس و حذف تخم های آفت در سرشاخه ها و شاخه ها را مهم دانست و تصریح نمود؛  بایستی دقت لازم برای حذف سرشاخه های آلوده و امحا صورت گیرد.

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در نکته ای مهم تقویت و آبیاری منظم تاکستان جهت احیا درختان بعداز کنترل زنجره را ضروری برشمرد.

گفتنی است روش های شیمیایی و غیر شیمیایی دیگری در صورت وجود تعداد حشره بالغ و نرم کردن خاک پای درخت، اصلاح خاک موقع کاشت و یخ آب زمستانه و... را از جمله برنامه های کنترل آفت اعلام نمود که در کنترل آفت تاثیر بسزایی دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید