Iranian Agriculture News Agency

جلیلی‌مقدم گفت:

پاپایا محصولی با قابلیت تولید آسان و ارزآوری بالا

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری گفت: محصول پاپایا درآمدزایی بالا و مراحل تولید سهل دارد و قیمت هر کیلو از این محصول به‌صورت عمده حدود 40 تا 50 هزار تومان است.

پاپایا محصولی با قابلیت تولید آسان و ارزآوری بالا

زهرا جلیلی مقدم‏، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، با اشاره به لزوم ایجاد تنوع در کشت‌های گلخانه‌ای و حمایت از طرح‌های نوآورانه، گفت: در حال حاضر کشت برخی میوه‌ها در گلخانه و یا محیط‌های کنترل شده، موجب افزایش بهره وری، اشتغال، درآمد باغداران شده و بسیاری از محدودیت‌ و تنش‌ها نیز قابل کنترل است.

وی افزود: پاپایا جزو میوه‌های گرمسیری است و تولید آن در گلخانه، به‌صورت محدود انجام می‌شود؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد، خوشبختانه با مدیریت صحیح و کشت علمی این گیاه، تولید آن اقتصادی است و متقاضیان می‌توانند، از محل اعتبارات بند الف تبصره 18  از تسهیلات مورد نیاز، برای ساخت و توسعه گلخانه‌ها بهره‌مند شوند.  

جلیلی‌مقدم با اشاره به اینکه در حال حاضر این محصول به میزان 400 تن در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: سطح زیر کشت عمده این محصول 37 هکتار در فضای باز، عمدتا در استان سیستان و بلوچستان است؛ البته این محصول در فضای گلخانه‌ای در استان‌های تهران، یزد و فارس نیز در حال کشت است.

وی ادامه داد: کشت و پرورش برخی از درختان میوه‌های گرمسیری مانند انبه، موز، چیکو، گواوا، پاپایا در برخی استان‌ها به‌ویژه هرمزگان، سیستان و بلوچستان از سابقه طولانی برخوردار است و تاریخچه کشت برخی از این محصولات در استان‌های جنوبی کشور به بیش از 300 سال می‌رسد.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری با تاکید بر درآمدزایی بالا و مراحل تولید آسان پاپایا، گفت: قیمت هر کیلو از این محصول با توجه به کیفیت میوه، رقم و نحوه فروش و بازار، حداقل هرکیلو، حدود 40 تا 50 هزار تومان به‌صورت عمده به فروش می رسد، البته قیمت در بازارهای خرد بیش از این مقدار است.

وی با بیان اینکه این محصول قابلیت کشت در فضای باز و گلخانه‌ای را دارد، یادآور شد: این گیاه گرمسیری است و کشت در فضای باز محدودیت اقلیمی دارد و این در حالی است که کشت در فضای گلخانه‌ای محدودیت‌ها را مرتفع و تولید را اقتصادی می‌کند؛ البته توسعه باید مطابق برنامه و با مطالعه بازار و به صورت علمی انجام شود.

جلیلی‌مقدم در پایان گفت: حمایت از واردات ارقام تجاری، بازارپسند،  متحمل شوری و خشکی، اصلاح و نوسازی باغات موجود، بررسی توسعه در محیط‌های کنترل‌شده، حمایت از احداث باغ مادری، پیگیری تدوین آیین کار مربوط به کاشت،  داشت و... ازجمله برنامه‌های معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برای این محصول است.

گفتنی است؛ آمریکا، سنگاپور، کانادا، هلند بزرگترین وارد کننده  و کشورهای مکزیک، گواتمالا، برزیل، مالزی بزرگترین صادرکنندگان پاپایا هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید