Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان به مناسبت روز جهانی بیماری های مشترک بین انسان و دام اعلام کرد:

بیماری‌های زئونوز فصل مشترک دو حرفه پزشکی و دامپزشکی

16 تیرماه(6 جولای) روز جهانی مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان‌ می باشد، نامگذاری این روز تحت این عنوان بدلیل اهمیت این بیماری ها از منظر حفظ سلامت و بهداشت جوامع انسانی است.

بیماری‌های زئونوز فصل مشترک دو حرفه پزشکی و دامپزشکی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ضمن گرامیداشت روز جهانی بیماری های مشترک بین انسان و دام اعلام کرد: این روز فرصت گرانبهایی برای بازخوانی نقش دامپزشکان در حوزه بهداشت عمومی به عنوان سربازان گمنام پیش‌گیری و مبارزه با زئونوزها می باشد.

وی اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی استان کرمان به عنوان خط مقدم جبهه مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان در کنار سایر بخش های مرتبط، تلاش ها و اقدامات فراوانی را انجام داده است.

رشیدی با اشاره به اهمیت بیماری های قابل انتقال میان انسان و حیوان بعنوان فصل مشترک دو حرفه پزشکی و دامپزشکی، گفت: این بیماری ها نمایانگر مسئولیت مشترک و خطیری است که به طور مشترک بر عهده پزشکان و دامپزشکان در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان این گونه بیماری ها گذاشته شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: بیماری‌های قابل انتقال به انسان یا بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به گروهی از بیماری‌های عفونی واگیر گفته می‌شود که در اثر یک عامل عفونی شامل: باکتری، ویروس، قارچ، تک یاخته و... ایجاد و از راه‌های مختلف بصورت مستقیم یا غیرمستقیم از حیوان به انسان منتقل می‌شوند.

رشیدی با تاکید بر این مطلب که بیماری‌های قابل انتقال از حیوانات به انسان دارای اهمیت ویژه می باشند، افزود: در موضوع بیوتروریسم که طی سال‌های اخیر مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته، عوامل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان نقش ویژه‌ای دارند.

وی بیان داشت: همه گیری های جهانی جنون گاوی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، سارس، مرس، سالک و لشمانیوز، تب مالت، هاری و تب کریمه-کنگو، همگی در زمره بیماری های مهلکی به شمار می آیند که بدلیل قابلیت سرایت گسترده، شرایط مبارزه و کنترل دشوار و خسارات هنگفت اقتصادی و تبعات طولانی مدت بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی نیازمند توجه ویژه هستند.

رشیدی بیان کرد: راه‌های معمول پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال به انسان تقریبا کاملا شناخته شده است؛ ولی نکته اسفبار عدم توجه به  اصول پیشگیری است.

وی در این رابطه اظهار کرد: مهمترین اصولی که توسط دامداران باید رعایت شود انجام عملیات دامداری درست و بهداشتی با هماهنگی کامل با دستورالعمل‌های بهداشتی دامپزشکی و انجام برنامه واکسیناسیون ضروری طبق برنامه‌های زمانبندی است، همچنین استفاده از دارو‌های ضدانگلی و سمپاشی و حمام ضد کنه و مراقبت های قرنطینه ای و حمل ونقل دام است که باید تحت نظارت دامپزشکی انجام شود.

وی با بیان اینکه کنه‌ها و حشرات، ناقل بیماری‌های مهمی بین حیوانات و بین حیوان و انسان می باشند، افزود: بیماری مهلک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری هایی است که با شروع فصل تابستان و افزایش فعالیت کنه ها، در معرض خطر این بیماری قرار داریم و کسانی که در کشتارگاه ها و دامداری ها فعالیت می کنند حتما لوازم ایمنی جهت پیش گیری از این بیماری را داشته باشند، ضمن اینکه  مجهز کردن کلیه کشتارگاه های استان به پیش سرد کن سبب کاهش مخاطرات این بیماری در استان شده است.

وی در خصوص بیماری تب مالت یا بروسلوز یا  بیماری هزار چهره اعلام نمود: فرآورده‌های دامی اعم از فرآورده‌های لبنی باید به شیوه‌های بهداشتی و در اماکن بهداشتی زیر نظر بازرسان بهداشتی دامپزشکی، تولید و فرآوری شود و از تولید این مواد خارج از شرایط بهداشتی اکیدا اجتناب شود و شهروندان باید توجه داشته باشند حتما فراورده  های پاستوریزه را تهیه نمایند و دامداران نیز حتما نکات بهداشتی را رعایت کنند و به خصوص با دامی که سقط جنین داشته است با احتیاط برخورد نمایند زیرا سقط جنین  یکی از علائم بیماری تب مالت است.

وی از مهم ترین چالش های پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک و قابل سرایت از حیوانات به انسان در استان، به مواردی همانند وسعت و پراکندگی  شهرستانهای استان و دشواری خدمات رسانی دامپزشکی، تنوع آب و هوایی و مساعد  بودن زمینه شیوع بسیاری از بیماریهای دامی، هم جواری با استان های مرزی و تردد دام غیر مجاز و دشواری کنترل بیماری ها و وجود خطر ورود بیماری های نوپدید اشاره کرد.

رشیدی در پایان بیان کرد: شرط اصلی مبارزه با بیماری‌های مذکور؛ داشتن امکانات و اعتبارات لازم برای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه است؛ که متاسفانه در سال‌های اخیر به علت کسری اعتبارات و عدم تخصیص کافی دچار مشکلات جدی شده است و انتظار می‌رود با توجه به اهمیت این بیماری‌ها و ضرورت پیشگیری موثر از آنان مورد عنایت ویژه مسئولین استانی قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید