Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداری از ۴۶ هزار هکتار پارک آبخیز در کشور

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، با اشاره به اهمیت توسعه پارک آبخیز با هدف کاهش مخاطرات سیل بر سکونتگاه های شهری و روستایی و همچنین گسترش تفرجگاه های طبیعی در پیرامون مراکز جمعیتی، از بهره برداری از ۱۸ پارک آبخیز احداث شده به مساحت ۴۶ هزار هکتار در سطح کشور خبر داد.

بهره‌برداری از ۴۶ هزار هکتار پارک آبخیز در کشور

به گزارش ایانا، ابوالقاسم حسین پور در تبیین نقش پارک آبخیز در مدیریت حوزه های آبخیز مشرف بر کانون های جمعیتی بویژه در مناطق سیل خیز کشور گفت: پارک آبخیز در حقیقت نوعی پارک یا بوستان محسوب می شود که با استفاده از ظرفیت حوزه های آبخیز و موقعیت دره ها در مناطق کوهستانی و عمدتاً در پیرامون مراکز جمعیتی ایجاد می‌شوند. بهره‌گیری از ظرفیت مناظر طبیعی و چشم اندازهای آبی از ویژگی های بارز اینگونه تفرجگاه هاست که با استفاده از سازه های آبخیزداری و آبخوانداری، بعنوان المان های ویژه پارک آبخیز اعم از ایجاد آبشار، احداث چکدم های متنوع متناسب با قابلیت و استعداد طبیعی حوضه، تراس بندی و بانکت توام با کاشت گونه های درختی و درختچه ای بومی سازگار با اقلیم منطقه با هدف بهره گیری از ظرفیت حوزه های آبخیز در توسعه بوم گردشگری و طبیعت گردی طراحی و ایجاد می‌شوند.

حسین پور؛ کاهش مخاطرات سیل و رسوب حوزه های آبخیز مشرف به سکونتگاه های شهری و روستایی، کمک به احیای پوشش گیاهی و شکل گیری کمربند سبز، ایجاد تفرجگاه در پیرامون مراکز جمعیتی و توسعه اکوتوریسم، آموزش و ترویج متدها و تکنیک های آبخیزداری و آبخوانداری و کمک به بهبود اقتصاد منطقه را از اهداف و کارکردهای اصلی احداث پارک آبخیز برشمرد.

مدیر کل کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها با تاکید بر استفاده از ظرفیت سیلاب حوزه های آبخیز در توسعه تفرجگاه گفت: زیرساخت های آبخیزداری و آبخوانداری در برخی از حوزه های آبخیز مشرف به شهرها و روستاهای کشور ایجاد شده است که علاوه بر تحقق اهداف حفاظت آبخیز و پیشگیری از خسارات سیل، بعنوان تفرجگاه نیز مورد استفاده مردم قرار دارد. اما در این میان، ۱۸ مورد در سطح ۴۶۸۳۹ هکتار با استانداردهای پارک آبخیز شهری تکمیل و در دست بهره برداری است. 

وی پارک آبخیز گردو در بالادست شهر اراک، پارک آبخیز گاوازنگ مشرف به شهر زنجان و پارک آبخیز ارغوان شهر ایلام را نمونه هایی از این دست نام برد و اضافه کرد؛ ۲۵ پارک آبخیز جدید در ۲۰ استان کشور نیز مراحل مکانیابی و جانمایی آن انجام و در دست بررسی و مطالعات تکمیلی قرار دارد.

حسین پور در پایان با توجه به کارکرد چند منظوره پارک آبخیز و ظرفیت مشارکت پذیری آن گفت: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور آمادگی دارد در قالب ضوابط و مقررات با مشارکت شهرداری ها، دهیاری ها و بخش خصوصی نسبت به احداث پارک آبخیز و اعطای حق انتفاع و بهره برداری از آن مطابق قانون اقدام کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید