Iranian Agriculture News Agency

برگزاری روز مزرعه ارقام مشارکتی گندم آبی (PVS) در شهرستان بناب

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب از برگزاری روز مزرعه ارقام مشارکتی گندم آبی (PVS) در این شهرستان خبر داد.

برگزاری روز مزرعه ارقام مشارکتی گندم آبی (PVS) در شهرستان بناب

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، روح الله خیری ضمن بیان این مطلب افزود: امروزه در اکثر نقاط جهان به منظور تسهیل و تسریع در انتقال یافته های تحقیقاتی به کشاورزان از روشهایی مانند PVS، مزارع تحقیقی ـ ترویجی و مزارع الگویی استفاده می گردد، به نحوی که جدیدترین ارقام بذری اصلاح شده تجاری در مزارع کشاورزان پیشرو که اراضی آنها در مسیر تردد زراعین باشد به صورت مقایسه ای کشت و در مراحل مختلف رشد گیاه برای زارعین بازدیدهای میدانی ترتیب داده می شود.  

وی با بیان اینکه در این راستا مدیریت جهادکشاورزی شهرستان بناب اقدام به برگزاری روز مزرعه PVS گندم آبی نموده است گفت: در سال جاری مزرعه PVS با مساحت یک هکتار در اراضی آغاجری شهرستان بناب به همت آقای قربانعلی وکیل اقدم کشاورز پیشرو منطقه با کشت 3 رقم پیام، آذران، سالار و 5 لاین 4062، 5024، 5014، 5023، 5060 و رقم شاهد (پیشگام) که رتبه اول سطح زیرکشت گندم منطقه را دارد، اجرا شده است.

 خیری تاکید کرد: در این مزرعه کلیه مراحل فنولوژیکی ارقام مشارکتی و شاهد جهت معرفی رقم یا لاین برتر نسبت به شاهد با نهایت دقت توسط کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی و محققین مرکز تحقیقات مورد مطالعه، مقایسه، تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

وی افزود: امید است بتوان با برگزاری چنین مراسمی که نمود عینی یک واقعیت تحقیقاتی است گامهای موثری را در راستای نشر دانش فنی و به روز در خصوص دستیابی به عملکرد بالا در واحد سطح برداشت.

گفتنی است در این مراسم کارشناس مسئول زراعت مدیریت جهادکشاورزی شهرستان در خصوص آخرین یافته های تحقیقاتی بدست آمده و همچنین وضعیت کمی و کیفی ارقام و لاین های کشت شده توضیحات مبسوطی ارائه و با حاضرین به تبادل نظر پرداخت.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید