Iranian Agriculture News Agency

زنجان به مرکز تحقیقات و پرورش دام مولد سبک تبدیل شد

رئیس سازمان با بیان اینکه مرکز تحقیقات و پرورش گله صنعتی کشور با ظرفیت ۳۱ هزار دام مولد سبک در زنجان در حال ساخت است، گفت : با بهره برداری از این طرح زنجان به عنوان قطب تولید دام سبک اصلاح شده در کشور تبدیل می شود.

زنجان به مرکز تحقیقات و پرورش دام مولد سبک تبدیل شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان زنجان، جواد تاراسی جواد تاراسی بابیان اینکه مرکز تحقیقات و پرورش گله صنعتی کشور با ظرفیت ۳۱ هزار دام مولد سبک در زنجان در حال ساخت است، گفت: با بهره برداری از این طرح زنجان به عنوان قطب تولید دام سبک اصلاح شده در کشور تبدیل می شود.

وی گفت: کار تحقیقاتی و تجاری طرح اصلاح نژاد گوسفند افشار امروز ۱۴ ساله شده و یک الگوی موفق اقتصاد مقاومتی در بخش دامپروری در حال اجرا است.

تاراسی تاکید کرد: در حال حاضر اصلاح نژاد دام سبک در ۱۳۰ دامداری در روستاهای استان زنجان با بیش از ۱۷ هزار راس و۱۰ گله صنعتی با بیش از هشت هزار دام مولد در حال انجام است.

او بیان کرد: پرورش دهندگان گوسفند افشار ۲۵ استان کشور خواهان گوسفند اصلاح شده ژنتیکی استان زنجان هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان، تصریح کرد: این طرح افزایش تولید گوشت کشور را به همراه داشته و در ابعاد مختلف افزایش درآمد و قطع وابستگی را به دنبال دارد.

تاراسی افزود: : این طرح از سال ۸۵ با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان و دانشگاه زنجان با وارد کردن سلول‌های جنسی گوسفند نژاد برولامرینو از کشور نیوزیلند آغاز شد و بعد از اتمام عملیات اصلاح نژادی در مدت شش سال در محیطی کاملاً بسته در مزرعه دانشگاه، نخستین ایستگاه تحقیقاتی بخش خصوصی در سال ۹۱ در استان تشکیل و مراحل انتقال دام اصلاح‌شده به گله‌های مردمی نیز از سال ۹۲ آغاز شد و تاکنون هم موفق بوده است.

وی عنوان کرد: ایران جزو هشت کشور دارنده فناوری ژن چندقلوزایی است که این فناوری به همت پژوهشگران دانشگاه زنجان در ایران و در استان زنجان کلید خورد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید