Iranian Agriculture News Agency

آغاز برداشت گیلاس از باغات سروآباد

همه ساله کار برداشت گیلاس در سطح ۱۰۳ هکتار از باغات سروآباد از تیر آغاز می‌شود محصولی که به تک دانه سرخ باغات شهره دارد.

آغاز برداشت گیلاس از باغات سروآباد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، شهرستان سروآباد در استان کردستان علی رغم اینکه سطح زیرکشت زمین های کشاورزی کمتری دارد اما در تولید محصولات باغی در سطح استان از شهرستان های پیشرو است که یکی از دلایل آن اقلیم متفاوت و آب و هوای مساعد و از همه مهمتر سخت کوشی مردم این شهرستان است که به کار باغداری و کشاورزی علاقه فراوانی دارند به طوریکه در ارتفاع 2 هزار و 200 متری از سطح دریا به کارهای کشاورزی و باغداری می پردازند.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد اظهار داشت: امسال ۱۰۳ هکتار از باغات شهرستان سروآباد زیرکشت گیلاس رفته است که ۸۰ هکتار آن بارور و ۲۳ هکتار نیز به صورت غیربارور است.

اسماعیل منوچهری افزود: متوسط برداشت گیلاس در هر هکتار هشت تن است و امسال پیش بینی می‌شود ۶۴۰ تن گیلاس ارگانیک و مرغوب در باغات این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی یادآور شد: بیشترین میزان برداشت گیلاس در واحد هکتار در شهرستان سروآباد مربوط به یکی از تولیدکنندگان نمونه و برتر گیلاس است که در یک هکتار ۲۶ تن برداشت کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد اضافه کرد: این شهرستان در استان کردستان از لحاظ سطح و میزان تولید گیلاس رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و مهمترین ارقام گیلاس تولید شده در این شهرستان ارقام تک دانه، صورتی و زرد است.

وی یادآور شد: بیشترین مساحت باغات گیلاس و تمرکز این محصول در روستاهای گواز،‌ پایگلان، دمیو،‌ دره ناخی و دزلی است که به صورت تازه خوری در بازارهای داخلی و خارج شهرستان به فروش می‌رسد.

منوچهری افزود: گیلاس دارای سطح بازار پسندی عالی بوده و هم اکنون با قیمت مناسب هر کیلویی به طور میانگین ۲۰۰ هزار ریال در بازار به فروش می‌رسد و باعث ایجاد درآمد بسیار خوبی برای تولیدکنندگان آن شده است.

وی گفت: از نکات مهم در احداث باغات گیلاس علم به وجود ناسازگاری در تلقیح گل درخت گیلاس است، لذا متقاضیان احداث باغات گیلاس  ضمن تهیه نهال از نهالستان های مجاز در زمان کاشت از سایر ارقام گیلاس بجز رقم اصلی انتخاب شده به نسبت استاندارد استفاده کنند.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد یادآور شد: کارشناسان این سازمان به صورت مستمر و مرتب و در تمامی زمینه های احداث،‌اصلاح، مدیریت، تغذیه و مبارزه با آفات و بیماری ها هر ساله در سطح روستاهای هدف کلاس های آموزشی برگزار می کنند.

دهیار روستای گواز و باغدار نمونه گیلاس در سروآباد نیز اظهار داشت: پنج هزار متر مربع باغ گیلاس دارم که سالانه به طور میانگین سه تن گیلاس برداشت می‌کنم.

اخلاق محمدیان افزود: گیلاس روستای گواز از نوع تک دانه اصفهان بوده که بسیار مرغوب و با کیفیت است و در سطح استان کردستان یک برند به شمار می‌رود و باغداران این روستا بازار شهرهای مریوان، سنندج و کامیاران را تامین می کنند.

وی گفت:‌ یکی از مشکلات مهم باغداران روستای گواز طرح توسعه باغات بوده که تقاضای ما از مسوولان اجرای این طرح و دادن تسهیلات به باغداران است.

این باغدار نمونه افزود: اکنون در روستای گواز بیشتر اهالی به کار باغداری مشغول هستند و از مهاجرت به شهرها خودداری کرده‌اند و درآمد خود را از راه فروش محصولات باغی و زراعی به دست می‌آورند و تنها خواسته آنها حمایت مسوولان است.

یکی دیگر از باغداران روستای گواز نیز اظهار داشت: مهمترین مشکل ما باغداران این روستا نبود سردخانه و یا صنایع تبدیلی است که باعث می شود در هنگام برداشت محصولات با قیمت های بسیار پایین آنها را به فروش برسانیم تا خراب و گندیده نشوند.

عابدین محمدیان افزود: بیشترین سود فروش از محصولات باغی را دلالان و واسطه ها می برند که با قیمت های بسیار پایین محصولات ما را می خرند و به قیمت های بالا به فروش می رسانند و باغداران نیز برای اینکه محصولات باغی روی دستشان نماند مجبور هستند به هر قیمتی که دلالان و واسطه ها خریداری کنند به فروش برسانند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید