Iranian Agriculture News Agency

تکمیل زنجیره‌های دامی یک ضرورت است

اسفندیار حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در دیدار با معاون بهبود تولید دامی سازمان و مجموعه مدیران این معاونت بر تکمیل زنجیره‌های تولید دامی تاکید کرد.

تکمیل زنجیره‌های دامی یک ضرورت است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان، در این دیدار نجیب‌زاده معاون بهبود تولیدات دامی سازمان، گزارشی از وضعیت تولیدات دامی استان را ارائه کرد، ایشان با اشاره به اینکه مجموع تولیدات دامی و شیلاتی استان در حدود  ۳۹۸ هزار تن است، گفت: میزان حجم تولیدات دامی استان به حجم تولیدات بخش کشاورزی ۱۳ درصد بوده ، ولی به لحاظ ارزش، تولیدات محصولات دامی نسبت به کل محصولات کشاورزی نزدیک ۵۰ درصد است.

 معاون بهبود تولیدات دامی با اعلام این مطلب که ارزش محصولات دامی استان در حدود چهار هزار میلیارد تومان است  افزود: حال حاظر ۱۶۰۰ واحد صنعتی دامپروری در استان اعم از دام ،طیور و واحدهای حرفه ای زنبورداری وجود دارد .

وی با اشاره به اینکه در زمینه تولید گوشت قرمز،  شیر ،  گوشت مرغ و عسل مازاد تولید در استان را داریم ، افزود: در حال حاضر مهم‌ترین چالش های بخش کشاورزی تامین نهاده های دامی می باشد که ۹۰ درصد نهادها به صورت وارداتی از خارج از کشور تامین می‌شود.

نجیب زاده با بیان اینکه میزان تولید گوشت مرغ در کشور دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال ۹۸ بوده است که این میزان تولید در استان در همین مدت ۷۵۰۰۰ تن در  ۶۳۰ واحد صنعتی مرغ گوشتی است که  با این میزان تولید لرستان رتبه دوازدهم تولید گوشت مرغ در کشور را داراست.

وی همچنین گفت؛   ۲۴۸ هزار تن شیر خام در سال ۹۸ در استان تولید شده است که در تولید شیر خام در کشور رتبه سیزدهم را داریم.

نجیب‌زاده افزود؛ استان لرستان با تولید ۲۸ هزارتن گوشت قرمز  در سال ۹۸، رتبه هشتم کشور را داراست. و در حوزه دام مهمترین موضوعی که باید به آن اهمیت داده شود موضوعات  تغذیه و اصلاح نژاد دام می باشد.

در ادامه این جلسه حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش ها و خدمات مجموعه معاونت بهبود تولیدات دامی، در تامین امنیت غذای مردم تاکید نموده و افزود: از مهمترین مباحثی که در حوزه دام و طیور می بایست به آنها اهمیت داده شود و به عنوان اولویت در دستور کار قرار گیرد ایجاد زنجیره تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات و تولیدات دامی، به نژادی و اصلاح دام، تامین نهاده های دامی، حمایت از تشکل های حوزه دام و طیور و آبزیان،  ایجاد دامداریهای صنعتی،  صنعتی نمودن کشتارگاه ها،  ایجاد شهرک‌ها و مجتمع‌های دامپروری ، تامین سبد غذایی مردم ، حمایت از تولید کنندگان این بخش با توجه به قیمت تمام شده تولید و حمایت از سرمایه گذاران در بخش حوزه دامپروری استان  را مورد تاکید قرار داد.

وی بر فعال و پویا بودن صندوق توسعه بخش کشاورزی به عنوان نیروی محرکه اشاره داشته خواستار تشکیل و  فعال بودن این صندوق  و تشکل‌های عضو آن در تمامی زیر شهرستانهای استان شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید