Iranian Agriculture News Agency

نوروزی عنوان کرد:

خوزستان در مسیر توسعه گردوی گرمسیری

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از همکاری مطلوب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد دزفول در جهت توسعه نهال پکان خبرداد.

خوزستان در مسیر توسعه گردوی گرمسیری

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، تورج نوروزی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درحاشیه بازدید از گلخانه تکثیر و پیوند پکان (گردوی گرمسیری) در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد دزفول با اشاره به برنامه ملی توسعه پکان در ۴ استان کشور، از جمله اقدامات انجام شده در این مرکز را تولید ارقام پایه بذری و پیوند ۱۶ رقم گردوی پکان برای احداث باغات سازگاری در استان های خوزستان، فارس، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد برشمرد.

وی برنامه توسعه پکان در استان خوزستان را پس از احداث باغ سازگاری، تکثیر وتوسعه ارقام مناسب، آموزش اصول فنی نگهداری و تولید به کارشناسان و بهره برداران، آموزش عملیات پیوند و سرشاخه کاری به نهالستان‌ها و کارشناسان اجرایی و بخش خصوصی با همکاری محققان مرکز تحقیقات صفی آباد عنوان کرد.

نوروزی گفت: میوه پکان بدلیل ارزش غذایی بالا به عنوان ملکه میوه خشکبار مناطق گرمسیری معرفی شده است. سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه تصریح کرد: پکان سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها بوده که قابلیت نگهداری زیاد، قیمت بالا و نوسانات کم قیمت بدلیل بازارپسندی‌ می‌باشد. 

وی خاطر نشان کرد: ورود پکان به کشور طی سال های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۵ با انتقال ۱۶ رقم از ایالت کالیفرنیای آمریکا به مرکز تحقیقات صفی آباد صورت پذیرفت. 

نوروزی ضمن اشاره نیاز اکولوژیکی پکان اظهار کرد: نیاز اکولوژیکی این گیاه ۴۰۰ تا ۶۰۰ ساعت دمای زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد و  حساس به سرما، شوری و عدم زهکشی است، این گیاه متحمل به گرما می باشد. 

وی در پایان گفت: طی سال‌های گذشته اقدامات تحقیقاتی و ترویجی وسیعی توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد در خصوص توسعه پکان در مناطق مستعد استان و کشور انجام شده و برنامه‌ریزی لازم برای توسعه و همچنین پیوند و سرشاخه کاری در درختان چند ساله و قدیمی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات صفی آباد و حمایت استانی و ملی در حال انجام است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید