Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه :

کشت نشایی به صرفه‌جویی آب تا ۳۰ درصد کمک می‌کند

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه از جمله مزایای شیوه کشت نشایی را صرفه جویی آب تا ۳۰ درصد ، کاهش زمان برداشت و نیز عرضه زود هنگام محصول به بازار مصرف ذکر کرد و از کشاورزان خواست به این شیوه آبیاری و کاشت گیاهان بیشتر توجه کنند.

کشت نشایی به صرفه‌جویی آب تا ۳۰ درصد کمک می‌کند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، مهدی غیب الهی افزود: با هدف تغییر الگوی کشت از سنتی به آبیاری نوین، کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید برداشت محصول گیاهانی که به صورت نشایی کشت شده است  در ۱۴۰ هکتار اراضی آغاز شد.

وی این محصولات را بادمجان ،گوجه فرنگی ، خیار سبز ، کاهو سالادی ، پیاز، فلفل دلمه ای و بامیه ذکر کرد .

وی اظهارکرد: امکان کنترل بهتر در مراحل داشت، مدیریت مطلوب مبارزه با آفات و بیماری‌ها، بالا بودن کیفیت گیاهان به‌ دست‌ آمده از روش کشت نشایی از دیگر مزایای آن است.

غیب الهی یادآور شد: قابلیت کشت « نشایی» در تمامی محصولات زراعی به ‌جز گندم ، جو و سیب ‌زمینی در این شهرستان فراهم است.

وی ادامه داد: با توجه به محدویت منابع آبی و افت سطح آب های زیررزمینی و تداوم ۲ دهه  خشکسالی ، اجرای آبیاری نوین ، توسعه کاشت گیاهان کم آبخواه و همچنین کشت و توسعه محصولات به روش نشایی از برنامه های این نهاد با مشارکت کشاورزان است .

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و خشکسالی،  ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار باغ‌های میوه و بقیه اراضی زراعی است.

۴۰ درصد اشتغال ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار و  ۵۰۰ خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید