Iranian Agriculture News Agency

توسعه صنعت زعفران استان با معرفی جهانی این محصول

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح زیرکشت زعفران استان را 16 هزار و 800 هکتار با ظرفیت تولید 63 تن اعلام کرد و گفت: هم اکنون 38 هزار بهره بردار در زمینه تولید این محصول فعالیت می کنند.

توسعه صنعت زعفران استان با معرفی جهانی این محصول

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی افزود: برای بهره وری بیشتر از این محصول استراتژیک هم اکنون 4 واحد فراوری با ظرفیت 7.5 تن راه اندازی شده که در این خصوص نیازمند صدور جواز برای 24 تن زعفران دیگر نیز هستیم. همچنین تاکنون برای 32 واحد بسته بندی با ظرفیت 70 تن هم مجوز صادر شده که بیش تر از ظرفیت تولید است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه علی رغم صدور مجوز در زمینه فراوری و بسته بندی، اما از همه ظرفیت تعیین شده استفاده نمی شود و فعال نیست، تصریح کرد: دلیل غیرفعال بودن و عدم استفاده از تمام ظرفیت این واحدها هم عمدتا بروز نبودن ماشین آلات، مشکلات فروش و نبود بازار مناسب، نیاز واحدها به تسهیلات و سرمایه در گردش و ... است که فعالیت این واحدها را با محدودیت مواجه کرده است.

وی اظهار کرد: برای رفع مشکلات این واحدها، ارائه  تسهیلات ارزان قیمت، نوسازی ماشین آلات فرسوده و استفاده از دستگاه هایی بر اساس تکنولوژی جدید، بهره گیری از کارشناسان متخصص و ورود دانش جدید به صنایع، آموزش و ترویج استفاده از محصولات فراوری شده، تسهیل روند صادرات محصولات فراوری شده و ... ضروری است.

وی تاکید کرد: برای صادرات محصولات فرآوری شده، باید یک کار بین المللی صورت گیرد و این محصولات با برند جغرافیایی یا منطقه ای ایران، در سطح جهانی معرفی شود. در این خصوص نیاز است تا فرایند صادرات تسهیل و مشوق هایی هم برای صادرکنندگان در نظر گرفته شود که با این اتفاق، صنعت زعفران بخصوص در خراسان جنوبی که پس از گلخانه ها؛ بر اساس محاسبه میزان هزینه و درآمد، رتبه دوم ارزش اقتصادی را دارد، توسعه پیدا می کند.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به راه اندازی بورس زعفران خراسان جنوبی با حمایت صندوق توسعه بخش کشاورزی؛ از سال گذشته، بیان کرد: بورس بستر امنی برای معاملات اقتصادی است و ورود زعفران خراسان جنوبی به بازار بورس و قرار گرفتن نام آن در تابلوهای معاملاتی، سبب شده تا دست دلالان از بازار این محصول کوتاه شود و این محصول به قیمت روز و توافقی بین خریدار و فروشنده بصورت نقدی معامله شود.

قوسی با بیان اینکه به دلیل فراهم نشدن ظرفیت ها، صادرات زعفران از خراسان جنوبی، صورت نمی گیرد، گفت: با توجه به اینکه صادرات زعفران به سمت مرز افغانستان انجام نمی شود و بهترین بازار برای صادرات آن، بازارهای اروپایی است، هم اکنون زعفران خراسان جنوبی از طریق استان های همجوار از جمله خراسان رضوی و تهران که این فرایند و بستر در آن فراهم است، انجام می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید